مهاجرت کادر درمان به دانمارک | شرایط و مزایا

مهاجرت کادر درمان به دانمارک

امروزه بسیاری از اعضای کادر درمان برای بهبود شرایط کاری خود به دنبال اخذ اقامت کشورهای برتر جهان هستند. کار با درامد بالاتر و در بیمارستان های مجهز و پیشرفته و پیشرفت در زمینه کاری از دیگر دلایلی است که پزشکان و پرستاران را برای مهاجرت مشتاق تر می کند.

کشور دانمارک با داشتن سیستم سلامت ایده آل و سطح بالای زندگی، از مقاصد محبوب مهاجرت برای کادر درمان است. کمبود نیروهای کادر درمانی در دانمارک و افزایش میانگین سنی و تعداد سالمندان باعث شده که این کشور شرایط مساعدی برای مهاجرت پرستاران و پزشکان به دانمارک فراهم کند. امکان معادل سازی مدارک تحصیلی پزشکی و پرستاری در نظام پزشکی دانمارک وجود دارد؛ و این کار پروسه مهاجرت کادر درمان به دانمارک را ساده تر کرده است. در این مطلب به رشته های مورد نیاز کشور دانمارک و شرایط مهاجرت کادر درمان به دانمارک می پردازیم.

بدیهی است که اگر شما مدرک پزشکی و پرستاری و ... را از یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا اخذ کرده باشید، انتقال مدرک به دانمارک کار ساده ای خواهد بود و نیاز به طی کردن مراحل زیر نیست.

رشته های مورد نیاز برای مهاجرت کادر درمان به دانمارک

طبق اعلام وزارت بهداشت دانمارک، این کشور در رشته های زیر کمبود کادر درمان داشته و قصد دارد با جذب متخصصان کشورهای دیگر این کمبود را برطرف کند.

لیست رشته های مورد نیاز دانمارک

پزشک عمومی/ Medical doctor

دندانپزشک / Dentist

پرستار / Nurse

 

اقامت از طریق ویزای کاری کادر درمان در دانمارک

مدارک مورد نیاز برای مهاجرت کادر درمان به دانمارک

1.پر کردن فرم الکترونیکی در سایت بهداشت و ایمنی دانمارک

2.ترجمه پاسپورت به زبان انگلیسی

3. ترجمه ریز نمرات آموزشی

4.نگارش و ارائه رزومه کاری ترجمه شده

5. گواهی سابقه کار ترجمه شده

6.ارائه تمکن مالی

برای اثبات تمکن مالی:

اگر به تنهایی برای مهاجرت درخواست می دهید: ۳۶۸۵۲ کرون

اگر همسر شما را همراهی می کند: ۷۳۷۰۴ کرون

اگر همسر و چند فرزند شما را همراهی می کنند: ۸۸۴۲۸ کرون

اگر چند فرزند شما را همراهی می کنند اما همسر ندارید: ۷۳۶۹۸ کرون

نیاز است.

مبالغ فوق باید به صورت سپرده در حساب شما بمانند و پرینت حساب بانکی ترجمه شده خود را به سفارت ارائه دهید.

مراحل و شرایط مهاجرت کادر درمان به دانمارک

درخواست ویزای و ارسال مدارک به وزارت بهداشت دانمارک
در مرحله اول برای مهاجرت باید برای ویزای کادر درمان دانمارک درخواست دهید. مدارک تحصیلی، سوابق شغلی و مدرک نظام پزشکی شما باید برای وزارت بهداشت دانمارک ارسال شود. پس از تایید وزارت بهداشت دانمارک و اثبات تمکن مالی میتوانید ویزای سه ساله فعالیت حرفه ای در دانمارک را دریافت کنید.

مدت زمان بررسی مدارک برای پزشکان بین 16 تا 22 ماه است و علاوه بر وزارت بهداشت دانمارک ، وزارت امور خارجه دانمارک و ایپیک آمریکا نیز باید مدارک را تایید کنند.

برای دندان پزشکان پروسه بررسی مدارک مشابه پزشکان است ولی به تایید ایپیک آمریکا نیازی نیست.

مدت زمان بررسی و تایید مدارک پرستاران 6 تا 8 ماه است و به تایید ایپیک آمریکا نیازی نیست.

یادگیری زبان دانمارکی
طی پروسه مهاجرت به دانمارک به عنوان کادر درمان شما نیاز به مدرک زبان دانمارکی ندارید. شما می توانید دوره زبان را در ایران یا پس از مهاجرت در کشور دانمارک بگذرانید. متقاضی باید در آزمون زبان دانمارکی حداقل نمره 7 از 10 را بدست آورد. کلاس های زبان دانمارکی در دانمارک توسط شهرداری منطقه تشکیل شده و آزمون زبان در ماه می تا ژوئن و ماه نوامبر تا دسامبر برگزار می گردد. بخشی از هزینه های کلاس زبان مهاجران بر عهده دولت دانمارک است. اگر پیش از مهاجرت آزمون زبان را انجام دهید باید کمتر از 12 ماه بعد از آن مهاجرت کنید.

شرکت در آزمون پزشکی دانمارک
پس از کسب نمره قبولی لازم در آزمون زبان دانمارکی، باید در آزمون پزشکی به زبان دانمارکی در دو بخش تئوری و عملی شرکت کنید. این آزمون دوبار در سال در شهر کوپنهاگ به صورت رایگان برگزار می شود.

پس از شرکت در آزمون باید در دوره سه روزه قوانین پزشکی دانمارک شرکت کنید. این دوره شامل دوره های سازمان خدمات درمانی دانمارک، حقوق بیمار و حقوق و الزامات متخصصین بهداشت و درمان است و 5 بار در سال برگزار می گردد.

پرستاران نیازی به شرکت در آزمون پزشکی ندارند.

دوره کار آموزی
پس از قبولی در آزمون پزشکی، شما باید در دوره ی ارزیابی آمادگی برای فعالیت در حیطه درمانی شرکت کنید. این دوره به صورت کارآموزی با حقوق است و 6 ماه تا یک سال طول می کشد. پس از پشت سر گذاشتن دوره کارآموزی، مجوز فعالیت به شما داده می شود و میتوانید در حیطه درمانی به عنوان پزشک، پرستار و ... مشغول به کار شوید.

شرایط و قوانین مخصوص مهاجرت پرستاران در مقاله مهاجرت پرستاران به دانمارک شرح داده شده است.

 

مهاجرت دندانپزشکان به دانمارک

حقوق متوسط کادر درمان در دانمارک

کمبود کادر درمان در دانمارک و ایجاد فضای رقابتی در جذب پزشکان و پرستاران در مراکز درمانی، باعث افزایش حقوق کادر درمانی شده است. در حال حاضر میانگین درامد کادر درمان به صورت ماهانه بین ۵۰ هزار تا ۱۴۰ هزار کرون (معادل ۷۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان) است.حرفه کاری و تجربه مبلغ حقوق دریافتی را تغییر می دهد. میانگین حقوق کادر درمان در دانمارک با بالا رفتن سابقه کاری افزایش پیدا می کند.

مزایای مهاجرت کادر درمان به دانمارک

اخذ اقامت دانمارک
پس از مهاجرت و مشغول به کار شدن در بیمارستان ها و مراکز درمانی و تمدید اقامت موقت مانند دیگر کشورهای اروپایی امکان دریافت اقامت دائم دارید. پس از دو سال فعالیت حرفه ای در دانمارک می توانید درخواست اقامت دائم دهید. پس از دریافت اقامت دائم برای خود و خانواده میتوانید پاسپورت کشور دانمارک را هم دریافت کنید.

اخذ ویزای همراه برای همسر و فرزندان
شما میتوانید با همسر و فرزندان زیر 18 سال خود به دانمارک مهاجرت کنید. در طول مدت اقامت خدمات درمانی و تحصیلی برای خانواده شما رایگان خواهد بود. همچنین همراهان شما اجازه کار تمام وقت دارند.

کار در طول دوره یادگیری زبان دانمارکی
متقاضی در طول دوره یادگیری زبان دانمارکی اجازه 20 ساعت کار در هفته دارد. توجه داشته باشید پیش از آزمون پزشکی و قبولی در امتحانات امکان کار در حیطه پزشکی را ندارید.

خرید خانه در دانمارک
متقاضی پس از 3 ماه کار در دانمارک میتواند با پرداخت 20 درصد از قیمت، خانه خریداری کند و در اقساط 30 ساله بازپرداخت را انجام دهد.

البته مزایای مهاجرت کادر درمان به دانمارک فقط موارد بالا نیست. کشورهای حوزه اسکاندیناوی به واسطه تامین مزایای رفاهی برای شهروندان مشهور و محبوب هستند. کمک هزینه به خانواده های دارای کودکان زیر 18 سال،مزایای مربوط به زایمان،مرخصی بیماری و بیمه بیکاری از دیگر مزایای مهاجرت به دانمارک است .