مهاجرت به ایتالیا

مهاجرت به ایتالیا
جمهوری ایتالیا که در جنوب اروپا قرار گرفته از اصلی‌ترین قدرت‌های اقتصادی دنیا محسوب می‌شود. این کشور مرکز تاریخ و تمدن و قلب گردشگری قاره اروپا لقب گرفته است. پایتخت ایتالیا شهر تاریخی و باشکوه رم است. زبان مردم این کشور زبان ایتالیایی و واحد پولی آن یورو می‌باشد. ایتالیا حدود 301 هزار مترمربع مساحت دارد که به 3 بخش شبه جزیره ایتالیا، جزیره سیسیل و ساردنی تقسیم شده است. ایتالیا در میان کشورهای پرجمعیت اروپایی رتبه پنجم را دارد. به دلیل شرایط اقتصادی مناسب مهاجران بسیاری از سراسر دنیا به این کشور وارد می‌شوند.
ایتالیا نیز مانند سایر کشورهای اروپایی 6 مسیر اصلی برای مهاجرت به این کشور مشخص کرده است. اینکه کدام یک از راه‌های مهاجرت به ایتالیا مناسب‌تر است بستگی به شرایط هر فرد دارد و نمی‌توان پاسخ کلی به این سوال داد. در این مقاله کارشناسان مهاجرتی مهاجرت 724 روش‌های مهاجرت به ایتالیا، مزایای مهاجرت به ایتالیا و هزینه‌های زندگی در ایتالیا را به تفضیل شرح داده‌اند. برای آشنایی بیشتر با راهنمای مهاجرت به ایتالیا تا انتهای این مطلب با ما همراه شوید.

هزینه مهاجرت به ایتالیا

راه‌های مهاجرت به ایتالیا

همان طور که گفته شد 6 راه اصلی برای مهاجرت به ایتالیا وجود دارد. این راه‌ها عبارتند از:

1.مهاجرت به ایتالیا از طریق تحصیل

مهاجرت تحصیلی به ایتالیا یکی از مهم‌ترین راه‌های مهاجری به این کشور است. کشور ایتالیا از سیستم آموزشی سطح بالایی برخوردار است. هزینه‌های تحصیل در ایتالیا نسبتا ارزان است. با توجه به کیفیت و رتبه خوب دانشگاه‌های ایتالیا در میان دانشگاه‌های جهان، این کشور مقصد مناسبی برای مهاجرت تحصیلی محسوب می‌شود. برای مهاجرت به ایتالیا از طریق تحصیل باید از یکی از دانشگاه‌های این کشور پذیرش دریافت کنید. سپس مدارک خود شامل مدارک هویتی، تحصیلی و گواهی تمکن مالی را ارئه دهید.
تحصیل در ایتالیا به زبان‌های ایتالیایی و انگلیسی انجام می‌شود ولی در هر دو صورت ارائه مدرک زبان‌ ایتالیایی الزامی است. برای دریافت مدرک زبان ایتالیایی باید در آزمون Esterni شرکت کنید و از 200 نمره حداقل نمره 160 را کسب کنید. برای تحصیل در ایتالیا به زبان انگلیسی به ارائه مدرک آیلتس با حداقل نمره 6 یا 6.5 نیاز است.
شهریه دانشگاه‌های ایتالیا بسته به دانشگاه و رشته تحصیلی متفاوت است و باید بین 1000 تا 2000 یورو در سال برای آن در نظر گرفته شود.

2.مهاجرت به ایتالیا از طریق کار

مهاجرت از طریق کار به ایتالیا قدری پیچیده و سخت است. نرخ بیکاری این کشور حدود 10 درصد است که نسبت به کشورهایی مانند آلمان نرخ بالایی است. و این یعنی پیدا کردن کار در این کشور ممکن است سخت باشد. علاوه بر این دریافت ویزای کاری ایتالیا برای ساکنان کشورهای خارج از حوزه شنگن دشوارتر است. زیرا کارفرمایان در ایتالیا برای موقعیت‌های شغلی مربوطه ابتدا باید 3 ماه در ایتالیا آگهی درخواست نیروی کار ثبت کنند. سپس در صورت یافت نشدن شخص مناسب این آگهی شغلی 3 ماه دیگر در کل اتحادیه اروپا منتشر شود. و در صورتی که باز هم نیروی کار مناسب پیدا نشود کارفرما می‌تواند از نیروی کار سایر کشورها دعوت به همکاری کند. لازم به ذکر است که در این روش کارفرما باید ثابت کند هزینه‌های سفر و اسکان نیروی کار و همراهان وی را تامین می‌کند. بعد از عقد قرارداد کاری مجوز کار و کارت اقامت یک ساله برای متقاضی صادر خواهد شد. در صورت تمدید قرارداد کارت اقامت نیز تمدید می‌شود؛ و در صورت تمدید اقامت به مدت 5 سال متقاضی می‌تواند اقامت دائم بگیرد.

3.مهاجرت به ایتالیا از طریق سرمایه‌گذاری

مهاجرت به ایتالیا از طریق سرمایه گذاری روشی پر هزینه است اما در کوتاه‌ترین زمان منجر به اخذ اقامت این کشور می‌شود.  
سرمایه گذاری در ایتالیا از طریق ثبت شرکت، خرید شرکت، خود حمایتی و خرید سهام دولتی انجام می‌شود. خرید ملک یکی دیگر از روش‌های سرمایه گذاری در ایتالیا است اما این کار کمکی به دریافت اقامت ایتالیا نمی‌کند. بنابراین اگر نیت شما سرمایه‌گذاری برای مهاجرت به ایتالیا است از روش‌های دیگر استفاده کنید. حداقل مبلغ سرمایه‌گذاری برای دریافت اقامت ایتالیا 500 هزار یورو می‌باشد. هزینه‌های مهاجرت به ایتالیا از طریق سرمایه گذاری بسیار بالا به نظر می‌رسد اما فواید زیادی نیز دارد.
بازدید سالانه هزاران توریست از ایتالیا پتانسیل رشد بالایی برای این کشور دارد. به همین دلیل سرمایه گذاری از طریق ثبت یا خرید شرکت علاوه بر دریافت اقامت ایتالیا سوددهی مناسبی نیز برای شما به ارمغان خواهد آورد.

4.مهاجرت به ایتالیا از طریق ازدواج

مهاجرت به ایتالیا از طریق ازدواج با یک تبعه ایتالیایی امکان پذیر می‌باشد. برای دریافت اقامت ایتالیا از طریق ازدواج باید ازدواج به شکل رسمی به ثبت رسیده باشد و سپس از طریق اینترنت اقدام به ارائه درخواست خود کنید. 3 سال پس از شروع زندگی مشترک در ایتالیا متقاضی می‌تواند برای دریافت شهروندی اقدام کند. در صورت داشتن فرزند زیر 18 سال و یا به سرپرستی گرفتن کودک زیر 18 سال این مدت زمان به نصف ان یعنی یک سال و نیم تقلیل می‌یابد.

مهاجرت به ایتالیا از طریق خرید ملک

5.مهاجرت به ایتالیا از طریق تولد

مهاجرت به کشور ایتالیا از طریق تولد یکی دیگر از راه‌های مهاجرتی است. به طور کلی کشورها برا اعطای اقامت و تابعیت از دو سیستم خاک و خون تبعیت می‌کنند. در سیستم خون تابعیت فقط از طریق والدین به فرزندان منتقل می‌شود. در سیستم خاک صرف نظر از تابعیت والدین بر اساس محل تولد به فرزند تابعیت داده می‌شود. ایتالیا مانند بیشتر کشورهای اروپایی از سیستم خون پیروی می‌کند. یعنی تنها در صورتی به کودک متولد شده در خاک این کشور تابعیت داده می‌شود که پدر او تبعه ایتالیا باشد. انتقال تابعیت ایتالیا به فرزند از طریق مادر مشروط به تولد فرزند بعد از ژانویه سال 1948 میلادی است.

6.مهاجرت به ایتالیا از طریق پناهندگی

پناهندگی به ایتالیا از روش‌های پر رسک و خطرناک مهاجرت به این کشور است. اصولا پناهندگی به سایر کشورها به دلایلی مانند در خطر بودن جان شخص به واسطه تعصبات نژادی، دینی و دلایل سیاسی و جنگ صورت می‌گیرد. در صورت کافی نبودن دلایل و یا احراز دروغگویی متقاضی فورا درخواست وی رد شده و به کشور مبدا بازگردانده می‌شود. متقاضیان پناهندگی ابتدا باید خود را به خاک این کشور برسانند و سپس اعلام پناهندگی کنند. در مدت رسیدگی به پرونده پناهنده باید در کمپ‌های نامناسب ویژه پناهجویان بماند که این نیز خطراتی برای وی به همراه دارد.
در کل مهاجرت به ایتالیا از طریق پناهندگی به هیچوجه پیشنهاد نمیشود و بهتر است از روش های دیگر اقدام کنید.

مزایای مهاجرت به ایتالیا

مهاجرت به ایتالیا شامل مزایای بسیاری برای متقاضیان است که به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:
•استانداردهای بسیار خوب و بالای زندگی
•امکان زندگی، اشتغال و تحصیل در یکی از بزرگترین قطب‌ها اقتصادی دنیا
•خدمات رفاهی و اجتماعی بالا و امنیت اجتماعی و شغلی
•وضعیت عالی نظام تحصیلی و اشتغال، تحصیل رایگان، بیمه درمانی سراسری
•آب و هوای خوب و نسبتا معتدل و متنوع
•اخذ ویزا شینگن و امکان سفر و دسترسی راحت به کشورهای حوزه شینگن
•دارای تمدن و فرهنگ غنی و یکی از توریست‌خیزترین کشورهای دنیا با جاذبه‌ها گردشگری و طبیعت بی‌نظیر
•پیشرفته از نظر تکنولوژی و صنعتی

چگونگی دریافت تابعیت ایتالیا

در اغلب روش‌های مهاجرت به ایتالیا پس از حضور  و زندگی در این کشور به مدت 5 سال متقاضی اقامت دائم دریافت خواهد کرد. پس از گذشت 10 سال در صورت رعایت موارد زیر تابعیت ایتالیا برای فرد در دسترس خواهد بود.
•عدم ارتکاب جرم و جنایت در ایتالیا
•یادگیری زبان ایتالیایی
•ادغام در جامعه ایتالیا
•تبعیت از قوانین این کشور

هزینه‌های زندگی در ایتالیا

از جمله مواردی که باید پیش از مهاجرت به ایتالیا باید در نظر گرفت هزینه‌های زندگی در ایتالیا است. البته هزینه‌های زندگی در این کشور به سبک زندگی شخصی هر فرد بستگی دارد. اما متقاضیان مهاجرت به این کشور پیش از اقدام برای مهاجرت به ایتالیا با میزان هزینه‌های روزمره در این کشور آشنا باشند. در جدول زیر برخی از این هزینه‌ها را آورده ایم:

اقلام هزینه بر حسب یورو اقلام  هزینه بر حسب یورو
بلیط یک طرفه (حمل و نقل عمومی) 1.5 نان سفید (۵۰۰ گرم) 1.51
تاکسی (یک کیلومتر) 1.5 اجاره آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر 594
گازوئیل (یک لیتر) 1.54 اجاره آپارتمان یک خوابه در اطراف شهر 448
هزینه باشگاه (ماهیانه) 47.05 خرید آپارتمان در مرکز شهر (متر)

3455

هزینه انرژی (آب، برق و … ) 143.79 خرید آپارتمان در اطراف شهر (متر 2105
غذا در رستوران معمولی 15 اینترنت 28
غذا در رستوران معمولی 1 ۱۲ عدد تخم مرغ 2.57
شیر (یک لیتری) 1.11 یک کیلو سیب 1.83
برنج (یک کیلو) 1.96 یک کیلو گوجه فرنگی     1.87