مهاجرت به سوئد

کشور سوئد از جمله کشورهای حوزه اسکاندیناوی در شمال اروپاست. این کشور در همسایگی کشورهای نروژ، فنلاند و دانمارک قرار دارد. پایتخت سوئد شهر استکهلم و زبان رسمی آن سوئدی است؛ که بسیار شبیه زبان‌های نروژی و فنلاندی است.
سوئد پنجمین کشور بزرگ قاره اروپاست اما به دلیل شرایط آب و هوایی سردسیر بیشتر جمعیت 10 میلیون نفری آن در جنوب سوئد سکونت دارند.  
سوئد از جمله کشورهای عضو پیمان شنگن است و از نظر اقتصادی و سیاسی شرایط مطلوبی دارد. این کشور اقتصاد تولید محور دارد و نیاز کشورهای قاره سبز را تامین می‌کند. سوئد از جمله کشورهای گران محسوب می‌شود. هزینه‌های زندگی ماهانه در سوئد به طور متوسط 800 تا 1000 یورو است؛ اما مردم سوئد از درآمدهای بالایی برخوردار هستند.
 کیفیت زندگی بالا کیفیت آموزش بسیار مطلوب، نرخ بیکاری پایین، امنیت اجتماعی بالا و پایین بودن آمار جرم و جنایت از جمله دلایل مهم محبوبیت سوئد برای مهاجران هستند. سوئد جزو پرمتقاضی‌ترین کشورها برای مهاجرت قرار دارد. اگر شما هم از جمله علاقه‌مندان مهاجرت به سوئد باشید، لازم است از روش‌های مهاجرت به سوئد، مزایا و قوانین مهاجرتی سوئد مطلع باشید.
 برای مهاجرت به کشور سوئد 6 راه اصلی وجود دارد؛ که در این مقاله به آن‌ها خواهیم پرداخت. این مقاله توسط کارشناسان مهاجرتی مهاجرت 724 تدوین شده تا راهنمای شما برای مهاجرت به سوئد باشد. پس فرصت خواندن آن را از دست ندهید!

چگونگی مهاجرت به سوئد

 

۶ روش کلی برای مهاجرت به کشور سوئد

همان گونه که گفته شد، روش‌های مهاجرت به سوئد شامل 6 راه کلی است که هرکدام شرایط و قوانین مخصوص به خود را دارند. این روش‌ها عبارتند از:

1.مهاجرت به سوئد از طریق تحصیل

مهاجرت تحصیلی از جمله را‌ه‌های مهاجرت به سوئد محسوب می‌شود. سوئد مانند دیگر کشورهای حوزه اسکاندیناوی از سیستم آموزشی با کیفیت بالایی برخوردار است. مهم‌ترین شرط دریافت ویزای تحصیلی سوئد داشتن پذیرش از دانشگاه‌های این کشور است. در نظر داشته باشید که تحصیل در سوئد در سال‌های گذشته به صورت رایگان انجام می‌شد. اما در حال حاضر شهروندان کشورهای خارج از اتحادیه اروپا برای تحصیل در سوئد مشمول پرداخت شهریه هستند. هزینه‌های تحصیل در سوئد بسته به نوع دانشگاه و رشته تحصیلی حدودا 9 تا 17 هزار یورو در سال می‌باشد. 
توجه داشته باشید برای مهاجرت به سوئد از طریق تحصیل متقاضی علاوه بر ارائه نامه پذیرش باید تمکن مالی خود را نیز به اثبات برساند. در صورتی که دانشجو در مقاطع قبلی به زبان انگلیسی تحصیل نکرده باشد برای ادامه تحصیل در سوئد لازم است مدرک زبان نیز ارائه دهد. اما از فواید دریافت ویزای تحصیلی سوئد می‌توان به دریافت همزمان ویزا برای همراهان اشاره کرد.  

2.مهاجرت به سوئد از طریق کار

مهاجرت کاری به سوئد یکی از منطقی‌ترین و موفق‌ترین راه‌های مهاجرت به این کشور است. نرخ بیکاری در کشور سوئد حدودا 6.4 است که نشان از وجود فرصت‌های شغلی بسیار در این کشور است. برای مهاجرت به سوئد از طریق کار ابتدا باید یک پیشنهاد شغلی مناسب از یک کارفرمای سوئدی داشته باشید. برای داشتن پیشنهاد کاری باید رزومه کاری خود را در سایت‌های کاریابی سوئد قرار دهید تا کارفرمایان آن را مطالعه کرده و برای شما درخواست ارسال کنند. در این صورت با ارائه مدارک هویتی تحصیلی و شغلی درخواست مهاجرت کاری خود را تسلیم سفارت سوئد کرده و منتظر پاسخ می‌مانید. در صورت تایید درخواست شما امکان اقامت موقت کاری در سوئد را کسب می‌کنید. در صورتی که به مدت 4 سال در سوئد فعالیت کاری خود را ادامه دهید می‌توانید برای دریافت اقامت دائم درخواست دهید.

اقدامات لازم برای مهاجرت به سوئد

 

3.مهاجرت به سوئد از طریق سرمایه گذاری

سرمایه گذاری و خود اشتغالی از دیگر روش‌های مهاجرت به سوئد هستند. این کشور اقتصادی قوی و رو به رشد دارد که سرمایه‌گذاری شما را ضمانت می‌کند. سرمایه گذاری در دیگر کشورها از طرق مختلفی چون خرید ملک انجام می‌شود؛ اما سرمایه‌گذاری در سوئد صرفا با ثبت یا خرید شرکت اتفاق می‌افتد. ثبت شرکت با مسئولیت محدود و با حداقل سرمایه 50 هزار کرون که باید در حساب شرکت قرار بگیرد، انجام می‌شود. علاوه بر آن متقاضی باید هزینه زندگی 2 سال اقامت خود و خانواده خود را به عنوان تمکن مالی ارائه دهد. این هزینه برای شخص اصلی 200 هزار کرون، برای همسر 100 هزار کرون و برای هریک از فرزندان 50 هزار کرون خواهد بود. با دریافت اقامت تجاری بلند مدت و زندگی به مدت 4 سال در سوئد متقاضی و خانواده می توانند اقامت دائم سوئد را بدست بیاورند. در صورتی که بخواهید شرکت از پیش ثبت شده را بخرید، باید حداقل سرمایه گذاری شما به ارزش 51 درصد کل سهام شرکت باشد.

4.مهاجرت به سوئد از طریق ازدواج

یکی دیگر از روش‌های مهاجرت به سوئد ازدواج  با یک تبعه سوئدی یا شخصی که اقامت دائم سوئد را دارد می‌باشد. برای مهاجرت با این روش حتما باید ازدواج به صورت قانونی ثبت شود. ثبت ازدواج میتواند در کشور سوئد یا سایر کشورها باشد؛ اما مدارک مربوط به ثبت ازدواج برای دریافت اقامت الزامی است. در صورتی که بخواهید ازدواج خود را در سوئد به ثبت برسانید، میتوانید یک مجوز اقامت 9 ماهه دریافت کرده و وارد خاک سوئد شوید. مدت زمان این مجوز تمدید نخواهد شد و درصورت عدم ثبت ازدواج اجازه اقامت موقت باطل می‌شود. پس از گذشت 2 سال از شروع زندگی مشترک میتوانید درخواست اقامت دائم دهید. در این مرحله مدارکی که نشان دهندۀ دو سال زندگی مشترک شما در سوئد است باید ارائه شود.  توجه داشته باشید در صورت احراز صوری بودن ازدواج، متقاضی برای همیشه از سوئد اخراج می‌شود. قوانین جدید این کشور برای اعطای اقامت از طریق ازدواج سختگیرتر شده و حتی اختلاف زوجین در طول 2 سال زندگی مشترک مورد بررسی قرار می‌گیرد.

5.مهاجرت به سوئد از طریق تولد

همانطور که احتمالا می‌دانید اعطای تابعیت به فرزند در کشورهای مختلف از دو سیستم خون و خاک پیروی می کند. در سیستم خون اعطای تابعیت صرفا بر اساس تابعیت پدر و مادر انجام می‌گیرد. در سیستم خاک از تابعیت پدر و مادر صرف نظر می‌شود و بسته به محل تولد فرزند به وی تابعیت اعطا می‌گردد. کشور سوئد تقریبا از هر دو سیستم برای اعطای تابعیت استفاده می‌کند. یعنی اگر والدین ( یا یکی از آنها) تابعیت سوئدی داشته باشد؛ یا فرزند پدر و مادر با تابعیت غیر سوئدی، در خاک سوئد متولد شود، تفاوتی نداشته و تابعیت سوئد به وی اعطا می‌شود.

مهاجرت به سوئد از طریق ازدواج و تولد

 

6.مهاجرت به سوئد از طریق پناهندگی

پناهندگی از جمله روش‌های بسیار خطرناک و پر ریسک مهاجرت به سوئد به شمار می آید. برای مهاجرت از این روش ابتدا باید خود را به خاک سوئد رسانده و در آن جا درخواست پناهندگی دهید. در نظر داشته باشید که تنها در صورت داشتن تهدید جانی، تبعیضات نژادی یا دینی و دلایل سیاسی امکان دریافت پناهندگی سوئد را دارید. اگر شرایط شما با شرایط پناهدگی در سوئد مطابق نباشد، یا قبلا درخواست پناهندگی شما توسط سوئد یا سایر کشورها رد شده باشد، هیچ شانسی برای دریافت پناهندگی نخواهید داشت. همان طور که گفته شد، شرایط مهاجرت به سوئد پرریسک است و معمولا 76 درصد درخواست‌های پناهندگی سوئد رد می‌شود. پیشنهاد می‌شود جهت مهاجرت به سوئد از 5 راه گفته شده اقدام فرمایید و جان و مال خود را برای دریافت پناهندگی سوئد در معرض ریسک قرار ندهید.

با مهاجرت به سوئد چه مزایایی به دست می آوریم؟

مهاجرت به سوئد از مزایای بسیاری برخوردار است. سوئد کشور مرفه و ثروتمندی است که امنیت و کیفیت زندگی در آن بالاست.
 از جمله این مزیت‌ها می‌توان استاندارد بالای آموزش را نام برد. نظام آموزشی سوئد بسیار پیشرفته است و مردمان این کشور جزو باسوادترین‌ها در جهان قرار می‌گیرند. دانشگاه‌های این کشور راه خود را به لیست برترین دانشگاه‌‌های جهان باز کرده‌اند. 
از دیگر مزایای مهاجرت به سوئد می‌توان به اصل برابری در این کشور اشاره نمود. سوئد یکی از متعادل‌ترین کشورهای دنیاست. قوانین ضد تبعیض در این کشور به جدیت دنبال شده و از تعصب‌های نژادی، جنسیتی و دینی جلوگیری می‌شود. نکته مهم دیگر که در اصل برابری دنبال می‌شود و شاید مهاجران را در ابتدا شگفت‌زده کند، این است که سلسله مراتب و مرتبه اجتماعی در میان مردم وجود ندارد. بسیاری از پزشکان، اساتید و حتی سیاستمداران مانند مردم عادی لباس می‌پوشند و به نام کوچک خوانده می‌شوند.
ارزش گذاری سوئد به خانواده را می‌توان از دیگر مزیت‌های زندگی در این کشور دانست. به طور کلی قوانین این کشور در راستای حمایت از کودکان و حفظ نظام خانواده بنا شده است.  از جمله این قوانین آموزش رایگان کودکان و بهره‌مندی از مراقبت‌های پزشکی و درمانی رایگان آن‌ها است.

قوانین اخذ تابعیت کشور سوئد

پس از دریافت اقامت دائم سوئد برای آنکه به یکی از شهروندان این کشور تبدیل شوید باید موارد زیر را رعایت کنید :
1.شرط سنی حداقل 18 سال تمام را داشته باشید.
2.اقامت دائم یا کارت اقامت سوئد را دیافت کرده و ارائه دهید.
3.شرط حضور در کشور سوئد برای مدت زمان معین، برای دریافت تابعیت را رعایت کرده باشید.
4.در مدت اقامت در سوئد رفتار مناسبی داشته باشید و جرمی مرتکب نشوید.

بررسی هزینه های زندگی در سوئد

یکی از مواردی که پیش از مهاجرت باید به آن توجه کرد هزینه ‌های زندگی در سوئد می‌باشد. شما باید این هزینه‌ها را با درآمد احتمالی خود در سوئد و یا سرمایه‌ای که همراه خود می‌برید مقایسه کنید تا شرایط زندگی در سوئد را بسنجید. خوشبختانه سوئد از جمله کشورهایی است که درآمدها و هزینه‌ها در آن در حالت تعادل قرار دارند. در ادامه برخی از هزینه‌های معمول در کشور سوئد را مشاهده می‌کنید:

هزینه‌ها مبلغ به یورو
هزینه زندگی یک خانواده 4 نفره حدود 2900
هزینه زندگی یک نفر مجرد حدود 800
نرخ بهره وام برای نرخ ثابت 20 ساله 2.98
اجاره یک آپارتمان 1 خوابه مرکز شهر 781.27
اجاره یک آپارتمان 1 خوابه خارج از شهر 564.39
متوسط درآمد ماهیانه پس از کسر مالیات 2322.18