مهاجرت به نروژ

نروژ کشوری در حوزه اسکاندیناوی، در قاره اروپا، با مساحت حدودا 386 هزار کیلومتر مربع است. پایتخت نروژ شهر اسلو و زبان مردم این کشور نروژی و سامی است. واحد پول کشور نروژ کرون می‌باشد. نروژ جز کشورهای ثروتمند و سطح بالای اروپا لقب گرفته است؛ به طوری که میلیون‌ها نفر از سراسر دنیا متقاضی مهاجرت به این کشور هستند. نرخ پایین بیکاری، کیفیت بالای آموزش، رفاه، امنیت و شرایط اقتصادی مناسب از جمله دلایل محبوبیت نروژ میان متقاضیان مهاجرت است.
کشور نروژ سرانه تولید ناخالص داخلی بالایی دارد. این کشور ذخایر نفت و گاز و معادن عظیمی دارد؛ و بزرگترین تولید کننده نفت و گاز پس از کشورهای خاورمیانه لقب گرفته است.
امید به زندگی و رضایتمندی از زندگی در کشور نروژ بالا است. شرایط مطلوب این کشور و کیفیت رفاه اجتماعی علاقه‌مندان به زندگی در نروژ را وارد می‌کند، تا از روش‌های مختلف به این کشور مهاجرت کنند. اما راه‌های مهاجرت به نروژ کدامند؟ شرایط مهاجرت به نروژ چیست؟ آیا امکان اخذ تابعیت نروژ وجود دارد؟ و سوالات متداول دیگر در این زمینه ذهن افراد را به خود مشغول می‌کند. کارشناسان مهاجرت 724 با دانش کافی در این زمینه پاسخ این سوالات را آماده کرده‌اند. این مقاله راهنمای مهاجرت به نروژ و بررسی قوانین مهاجرت به نروژ است. پس برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مهاجرت به نروژ تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

معرفی روش های مهاجرت به نروژ

بررسی متداول ترین روش های مهاجرت به نروژ

احتمالا اولین پرسشی که ذهن متقاضیان مهاجرت به نروژ را درگیر می‌کند چگونگی مهاجرت به نروژ است. نروز نیز مانند بیشتر کشورهای اروپایی مهاجرت از 6 روش را ممکن کرده است. این 6 راه مهاجرت به نروژ عبارتند از:

مهاجرت به نروژ از طریق تحصیل

اخذ ویزای تحصیلی نروژ یکی از روش‌های مهاجرت به نروژ است. برای مهاجرت به نروژ از طریق تحصیل دانشجویان مقاطع مختلف باید درخواست پذیرش خود را برای دانشگاه‌های نروژ ارسال کنند. پس از تایید دانشگاه دانشجو می‌تواند درخواست ویزای تحصیلی را به سفارت این کشور ارائه دهد. تحصیل در نروژ به زبان‌های نروژی و انگلیسی انجام می‌شود. ارائه مدرک زبان نروژی برای شروع تحصیل الزامی است؛ اما دانشجو می‌تواند دوره‌های زبان نروژی را در این کشور و پیش از ورود به دانشگاه پشت سر بگذارد. در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری علاوه بر مدرک زبان نروژی، ارائه مدرک آیلتس یا تافل نیز نیاز است.
در بحث انتخاب رشته تحصیلی در نروژ دانشجویان با تنوع رشته‌های تحصیلی روبرو هستند؛ و این یک مزیت بزرگی برای ادامه تحصیل در نروژ است.

مهاجرت به نروژ از طریق سرمایه گذاری

نروژ از جمله کشورهای گران دنیا محسوب می‌شود اما سرمایه‌گذاری در این کشور بسیار پرسود و مطمئن است. ثبات اقتصادی، سیاسی قدرتمند نروژ، سود‌آور بودن سرمایه‌گذاری شما را تضمین می‌کند.
برای مهاجرت به نروژ از طریق سرمایه گذاری حداقل مبلغ 100 هزار یورو است. سرمایه‌گذاران خارجی با سرمایه‌گذاری به این میزان پس از گذشت 3 سال اقامت دائم کسب می‌کنند. و در صورتی که 7 سال در نروژ زندگی کنند، می‌توانند برای اخذ تابعیت و پاسپورت نروژ اقدام کنند.

مهاجرت به نروژ از طریق کار

تعداد زیادی از مهاجرت‌ها به نروژ برای یافتن شغل در این کشور انجام می‌شود. برای مهاجرت به نروژ از طریق کار، متقاضی بایستی پیشنهاد شغلی مناسبی از یک کارفرمای نروژی داشته باشد. حقوق شغل پیشنهاد شده نباید از حقوق متوسط در نروژ کم‌تر باشد. حقوق متوسط افراد دارای مدرک کارشناسی در نروژ حدودا 100 هزار کرون و افراد دارای مدرک کارشناسی ارشد حدودا 200 هزار کرون است. جذب نیروی کار در نروژ از طریق سیستم Skilled Workers انجام می شود. در این سیستم، شرط اول داشتن پیشنهاد شغلی است. پس از آن رشته تحصیلی و شغل مذبور مورد توجه است. شغل پیشنهادی و رشته تحصیلی متقاضی باید با نیازهای بازار کار نروژ هماهنگ باشد. علاوه بر این‌ها داشتن مدرک دانشگاهی از شرایط الزامی دریافت ویزای کار نروژ است. افرادی که از این سیستم بتوانند ویزای کار دریافت کنند ابتدا اقامت 3 ساله و سپس اقامت دائم در انتظارشان خواهد بود. گفتنی است که خانواده متقاضی امکان همراهی با وی را از ابتدای دریافت ویزا خواهند داشت.

مزایای مهاجرت به نروژ

 

مهاجرت به نروژ از طریق ازدواج

مهاجرت به نروژ از طریق ازدواج با یک تبعه نروژی یا کسی که اقامت دائم نروژ را دارد، امکان پذیر است. برای دریافت اقامت نروژ از این طریق ابتدا باید با یک ویزای توریستی و یا مجوز اقامت 6 ماهه وارد نروژ شوید؛ و ازدواج را در این کشور به ثبت برسانید. پس از ثبت ازدواج به صورت قانونی در نروژ متقاضی می‌تواند در خواست اقامت نروژ دهد. لازم به ذکر است که برای مهاجرت به نروژ از طریق ازدواج و دریافت اقامت نروژ ازدواج با زن نروژی یا مرد نروژی تفاوتی ندارد.
در صورتی که زوجین بین 3 تا 4 سال با یک دیگر زندگی کنند و مدارک مربوطه تحویل اداره مهاجرت نروژ شود متقاضی می تواند اقامت دائم این کشور را کسب کند.
لازم به ذکر است که اثبات صوری بودن ازدواج مجازات سنگینی برای هر دو طرف در پی خواهد داشت. این مجازات شامل اخراج هر دو نفر از خاک نروژ خواهد بود.

مهاجرت به نروژ از طریق تولد

اعطای تابعیت کشورهای مختلف بر 2 اصل انجام می‌شود. اصل خون و اصل خاک. کشورهایی که اصل خاک را قبول دارند صرف تولد اشخاص در خاک آن کشور، به آنان تابعیت اعطا می‌کنند. در این اصل تابعیت پدر و مادر فرزند مورد توجه نیست. اما کشورهایی مانند نروژ تابعیت را بر اساس اصل خون اعطا می‌کنند. یعنی در صورتی که والدین فرزند تابعیت نروژ را داشته باشند فرزند آنان به صورت خودکار تابعیت را دریافت می‌کند.

شرایط دریافت تابعیت نروژ

 

مهاجرت به نروژ از طریق پناهندگی

پناهندگی خطرناک‌‍ترین و پر ریسک‌ترین روش مهاجرت به کشور نروژ است. مهاجرت به نروژ از طریق پناهندگی صرفا برای افرادی که در کشور خود امنیت جانی نداشته و یا کشور آنان در حال جنگ است مناسب می‌باشد. پرونده سایر افراد که دارای شرایط فوق نباشند توسط اداره مهاجرت کشور نروژ رد خواهد شد. 
اکثر پناهجویان از مسیرهای غیرقانونی و خطرناک و با موانع بسیار خود را به نروژ می‌رسانند؛ و تا زمان رسیدگی به پرونده باید در کمپ های پناهندگان بمانند. شرایط نامطلوب کمپ در کنار کمبود امکانات بهداشتی و اجبار به زندگی در کنار سایر پناهجویان با فرهنگ‌های مختلف مشکلات فراوانی برای پناهجو به وجود می‌آورد.
طی پروسه پناهندگی مصاحبه‌هایی با پناهجو انجام می‌شود. مدت زمان این مصاحبه‌ها ممکن است 3 تا 5 ساعت باشد. در صورتی که افسر مهاجرتی نروژ شرایط دریافت پناهندگی را در پناهجو متوجه نشود، پناهجو به کشور مبدا بازگردانده خواهد شد.

با مهاجرت به نروژ چه مزایایی کسب می کنیم؟

مزایای مهاجرت به نروژ شامل موارد بسیاری است. نروژی‌ها شهروندان شاد یک کشور مرفه با امکانات و شرایط اجتماعی-اقتصادی مطلوب هستند. به طوری که امید به زندگی در نروژ به بالای 81 سال رسیده است. در این کشور تنها 4 هزار زندانی وجود دارد. دلیل کم بودن تعداد زندانیان در نروژ این است که دولت نروژ با رویکرد متفاوت اعتماد به زندانیان و دادن مسئولیت به آنان را در پیش گرفته است. این رویکرد متفاوت، عامل کمبود جرم و جنایت در نروژ است. جالب است بدانید که میزان آلودگی هوا در نروژ بسیار پایین است و این کشور از هوای تمیزی برخوردار است. دلیل وجود این هوای تمیز 32000 ماشین ماشین الکتریکی در کشور نروژ است. دولت نروژ فرهنگ سازی مناسبی با ارائه تخفیف در مالیات و پارکینگ رایگان به صاحبین این ماشین‌ها انجام داده است. 
کشور نروژ بین کشورهای گران جهان قرار گرفته است؛ اما این گران بودن هزینه‌ها با حقوق بالا، خدمات عمومی مطلوب و رایگان مانند خدمات بهداشت عمومی رایگان جبران می‌شود. در نروژ فرصت‌های تجارت و کار بسیاری فراهم است. مخصوصا در زمینه تولیدات نفتی و گازی رقابت شدیدی وجود دارد و نرخ بیکاری بسیار پایین است.

قوانین و استاندارهای دریافت تابعیت نروژ که باید بدانیم!

دریافت تابعیت نروژ شرایط خاص خود را دارد. افراد پس از 7 سال زندگی در نروژ می‌توانند برای دریافت تابعیت و اخذ پاسپورت نروژی درخواست دهند. البته در صورتی که متقاضی از طریق ازدواج مهاجرت کرده باشد، 3 سال زندگی نیز برای دریافت اقامت کفایت می‌کند. پاسپورت کشور نروژ در سال 2021 در رتبه 11 رتبه بندی بر اساس اعتبار است و دارندگان آن می توانند به 130 کشور جهان بدون ویزا سفر کنند.
اما شرایط لازم دیگر برای دریافت پاسپورت نروژ عبارتند از:
1.داشتن اقامت دائم
2.آموزش زبان نروژی به مدت حداقل 250 ساعت
3.ارائه مدارک هویتی
4.گواهی عدم سو سابقه و ارتکاب جرم در نروژ
5.ارائه اظهار نامه مالیاتی

میزان هزینه های زندگی در نروژ چقدر است؟

هزینه‌های زندگی در کشور مقصد از جمله فاکتورهای مهمی است که پیش از مهاجرت باید مورد توجه قرار گیرد. همان طور که پیش‌تر هم گفته شد نروژ کشور گرانی از نظر هزینه‌های خرید و اجاره مسکن و ... محسوب می‌شود. البته هزینه‌های زندگی در هر کشوری به نحوه زندگی یا لایف استایل شخصی هر فرد برمی‌گردد. در این بخش هزینه‌های برخی از کالاها و هزینه‌های جاری زندگی را به صورت متوسط آورده‌ایم:

عنوان هزینه ( به کرون) عنوان هزینه (به کرون)
آب بطری 0.33 لیتر 26.26 سیب زمینی 1 کیلوگرم 21.27
شیر 1 لیتر 18.58 پیاز 1 کیلو گرم 24.20
نان 500 گرم 27.98 کاهو 1 سر 20.80
برنج 1 کیلوگرم 27.20 آب بطری 1.5 لیتری 21.06
تخم مرغ (12 عدد) 38.48 بنزین 1 لیتر     16.22
پنیر محلی 1 کیلوگرم 110.61 اینترنت 60 مگابیت 489.83
مرغ 1 کیلو گرم 125.22 پیش دبستانی یا مهد کودک خصوصی ، ماهانه برای 1 کودک 3,169.73
گوشت گاو یا گوشت قرمز 1 کیلو گرم 259.96 مدرسه بین المللی ابتدایی ، سالانه برای 1 کودک 58,268.62
سیب 1 کیلوگرم 29.18  آپارتمان (1 اتاق خواب) در مرکز شهر 10,553.55
موز 1 کیلوگرم 24.22 آپارتمان (1 اتاق خواب) خارج از مرکز 8,184.90
پرتقال 1 کیلوگرم 26.69 قیمت هر متر مربع برای خرید آپارتمان در مرکز شهر 61,640.18
گوجه فرنگی 1 کیلوگرم 33.69 قیمت هر متر مربع برای خرید آپارتمان در خارج از مرکز 42,689.23