مهاجرت به اسپانیا

اسپانیا کشور 46 میلیونی قاره سبز اروپا است. این کشور با فرهنگ غنی و مردمان خونگرم، از جمله کشورهای پر متقاضی برای مهاجرت است. مهاجرت به اسپانیا، یک شروع مجدد برای متقاضیان مهاجرت محسوب می‌شود.

برای مهاجرت به این کشور روش‌های مختلفی پیش روی شما قرار می‌گیرد؛ که هر یک محاسن و معایب خود را دارد. اما زندگی در یک کشور با آب و هوای مدیترانه‌ای، با مردمی با اخلاق و خنده رو در کنار مزیت‌های زندگی در اتحادیه اروپا، مهاجرت به اسپانیا را دلفریب جلوه می‌دهد.

پایتخت اسپانیا شهر زیبا و صد البته فوتبالی مادرید است. واحد پولی این کشور مانند سایر کشورهای اتحادیه اروپا یورو و زبان رسمی آن اسپانیولی است. آزادی در انتخاب دین و زندگی آرام همه ادیان و مذاهب در کنار هم در اسپانیا مشهور است. از این رو تنوع ادیان در این کشور امری عادی محسوب می‌شود.
 در این مقاله قصد داریم نحوه مهاجرت به کشور اسپانیا را موشکافی کنیم و روش‌های آن را به طور کامل بررسی کنیم. سعی کرده‌ایم تمامی سوالات مهاجرتی از قبیل انواع راه‌های مهاجرت به اسپانیا، ساده‌ترین راه مهاجرت به اسپانیا و ... را در این مقاله پاسخ دهیم. پس با ما همراه باشید.

بهترین راه مهاجرت به اسپانیا

روش‌های مهاجرت به اسپانیا

اسپانیا مانند سایر کشورها 6 روش اصلی برای مهاجرت مشخص کرده است که عبارتند از:

مهاجرت به اسپانیا از طریق تحصیل

شاید یکی از ساده‌ترین و کم هزینه‌ترین راه‌های مهاجرت به اسپانیا، مهاجرت از طریق تحصیل باشد. این روش مخصوصا برای جوانان که می‌خواهند برای ادامه زندگی در اروپا بمانند، روش بسیار مناسبی است. تحصیل در اسپانیا کاملا رایگان نیست؛ اما هزینه‌های تحصیلی بسیار پایین است. البته در صورتی که زبان اسپانیولی را برای تحصیل انتخاب کنید، تحصیل شما رایگان می‌شود. شما می توانید دوره‌های زبان اسپانیولی را در این کشور بگذرانید.

برای دریافت پذیرش تحصیلی نمره دیپلم دانشجو بسیار مهم است. در سیستم امتیاز دهی قبولی در دانشگاه 6 نمره برای معدل دیپلم در نظر گرفته شده است. آزمون ورودی دانشگاه نیز از 8 نمره برای دانشجو محاسبه می‌شود. در صورتی که دانشجو از این 14 نمره نمره 12 را کسب کند، میتواند در رشته‌های پزشکی و دندان پزشکی به صورت رایگان تحصیل کند.
تحصیل به زبان انگلیسی نیز در اسپانیا امکان پذیر است. برای تحصیل به زبان انگیسی در مقطع لیسانس، باید مدرک آیلتس با حداقل نمره 6 ارائه دهید. حداقل نمره آیلتس در مقطع فوق لیسانس 6.5 است. هزینه‌های تحصیل به زبان انگلیسی در دوره لیسانس 12 تا 14 هزار یورو و در دوره فوق لیسانس 13 تا 15 هزار یورو تخمین زده شده است.
از مزایا مهاجرت به اسپانیا از طریق تحصیل این است که پس از اتمام تحصیل 1 سال فرصت جست و جوی کار دارید.

مهاجرت به اسپانیا از طریق سرمایه گذاری

یکی دیگر از راه‌های مهاجرت به اسپانیا، مهاجرت از طریق سرمایه گذاری در این کشور است. دولت اسپانیا برای افزایش سرمایه گذران در این کشور، حمایت و امنیت سرمایه گذاری در اسپانیا را تضمین می‌کنند. همچنین برای سرمایه گذاران مزایایی مانند اعطای اقامت و تابعیت در نظر گرفته‌اند. گلدن ویزای اسپانیا یکی از برنامه‌های اقامتی ویژه سرمایه گذاران است. این ویزا برای شهروندان کشورهای خارج از اتحادیه اروپا با مبالغ مشخص سرمایه گذاری صادر می‌شود .
بهترین راه برای سرمایه گذاری در اسپانیا و اخذ گلدن ویزا، خرید ملک در اسپانیا است. خرید ملک به ارزش 500 هزار یورو، اقامت اسپانیا را به متقاضی و همراهانش تقدیم می‌کند. پس از خرید ملک ابتدا اقامت دوساله و در صورت تمدید تا 5 سال اقامت دائم قابل اخذ است. توجه داشته باشید حتما ارزش ملک باید به 500 هزار یورو برسد. شما می‌توانید چند ملک با مبالغ پایین‌تر هم خریداری کنید؛ اما ارزش مجموع املاک باید 500 هزار یورو باشد.
از دیگر روش های اخذ گلدن ویزای اسپانیا خرید سهام شرکت‌های اسپانیایی است. ارزش این خرید باید حداقل 1 میلیون یورو باشد. البته سپرده بانکی با همین مبلغ در بانک‌های اسپانیا نیز می تواند باعث اخذ گلدن ویزا شود.
ویزای خود حمایتی اسپانیا از دیگر روش‌های مهاجرت به این کشور ازطریق سرمایه گذاری است. در این روش متقاضی صرفا با ارائه پرینت حساب بانکی خود در ایران ویزا دریافت می‌نماید. مبلغ سپرده بانکی برای خود شخص باید 30 هزار یورو و به ازای همسر و فرزندان زیر 18 سال 6500 یورو باشد. در این روش متقاضی و همراهان باید حتما 6 ماه در اسپانیا اقامت داشته باشند و سپس اقامت موقت 1 ساله را اخذ کنند. در صورت تمدید اقامت تا 5 سال متقاضیان اقامت دائم می‌گیرند.

هزینه های مهاجرت به اسپانیا

مهاجرت به اسپانیا از طریق کار

اسپانیا اقتصادی پویا و قدرتمند دارد. همین امر سبب مهاجرت کاری بسیاری از متخصصان کشورهای جهان به این کشور شده است. 
به دلیل شرایط آب و هوایی اسپانیا، مشاغلی که با تولید مواد غذایی سر و کار دارند و مشاغل حوزه گردشگری و کشتی سازی اهمیت زیادی دارند.
به طور کلی اخذ ویزای کار اسپانیا برای شهروندان کشورهای خارج از حوزه شنگن و اتحادیه اروپا قدری مشکل است. ساکنین کشورهای عضو اتحادیه می توانند 3 ماه در اسپانیا اقامت داشته باشند و به دنبال شغل بگردند. اما این امکان برای کشورهای دیگر وجود ندارد. برای دریافت ویزای کاری اسپانیا، باید رزومه شغلی خود را برای کارفرمای اسپانیایی ارسال کنید. در صورتی که کارفرما رزومه شما را برای شغل مورد نیازش مطابقت دهد، یک جاب آفر برای شما صادر می کند. از طریق ارائه جاب آفر و مدارک هویتی در سفارت اسپانیا ویزای کار برای شما صادر می شود.

مهاجرت به اسپانیا از طریق ازدواج

از دیگر روش‌های مهاجرت به اسپانیا ازدواج با یک تبعه اسپانیا است. برای جلوگیری از ازدواج‌های صوری، دولت این کشور قوانین خاصی برای اعطای تابعیت از طریق ازدواج وضع کرده است. در این روش ازدواج باید به طور رسمی ثبت شود و مدارک آن جهت بررسی تحویل سفارت گردد. تبعه اسپانیایی باید از تمکن مالی خوبی برخوردار باشد و بتواند همسرش را در این کشور از لحاظ مالی ساپورت کند. این تمکن با داشتن ملک و حقوقی با حداقل درآمد اداره کار اسپانیا سنجیده می‌شود.
 معمولا 3 سال پس ازدواج در صورتی که طلاق صورت نگرفته باشد، اقامت دائم به متقاضی اعطا می‌شود.
اگر برای مراجع قانونی اسپانیا محرز شود که ازدواج برای اخذ اقامت بوده، هر دو نفر جریمه خواهند شد. این جریمه ممکن است شامل اخراج از این اسپانیا باشد.

مهاجرت به اسپانیا از طریق تولد

اعطای تابعیت کشورها به کودکان از دو سیستم خون و خاک پیروی می‌کند. در سیستم خون فقط در صورتی فرزند تابعیت آن کشور را اخذ می‌کند که از پدر و مادری با همان تابعیت متولد شده باشد.

در سیستم خاک اعطای تابعیت به کودک‌، منوط به محل تولد است. کشورهایی مثل کانادا، آمریکا و برزیل از این سیستم پیروی می‌کنند. اما کشور اسپانیا بر اساس سیستم خون تابعیت می‌دهد. در صورتی که والدین فرزند تبعه اسپانیا باشند، فرزند نیز تابعیت اسپانیایی می‌گیرد. در بعضی شرایط اعطای تابعیت اسپانیا بر اساس سیستم خاک نیز صورت می‌گیرد؛ که نیازمند مطالعه بیشتر قوانین مهاجرت به اسپانیا است.

مهاجرت به اسپانیا از طریق پناهندگی

پناهندگی از دیگر روش‌های مهاجرت به اسپانیا است . این روش به دلیل خطرات مالی و جانی که در پی دارد، مورد قبول نیست.
مهاجرت از این طریق با ورود غیر قانونی به اسپانیا آغاز می‌شود. متقاضی پس از ورود باید خود را به عنوان پناهنده به پلیس معرفی نماید. برای پناهندگان دادگاهی برپا می‌شود تا از دلایل خود برای درخواست پناهندگی دفاع کنند. در صورتی که دلایل کافی و قانع کننده مانند شکنجه، آسیب جانی و مالی در کشور مبدا نداشته باشید، درخواست شما رد می‌شود.

مزایا و معایب مهاجرت به اسپانیا

مزایا مهاجرت به اسپانیا

به طور کلی کشور اسپانیا برای مهاجرت شرایط مطلوبی دارد. مهاجرت کردن به کشور اسپانیا از مزیت‌های فراوانی برخوردار است. هزینه‌های ارزان زندگی نسبت به سایر کشورهای اروپایی، یکی از این مزیت‌ها است. اسپانیایی‌ها برای تفریح و اوقات فراغت خود اهمیت ویژه ای قائل هستند؛ و هزینه تفریح در اسپانیا از باقی کشورها به مراتب پایین‌تر است.

اسپانیا شرایط اقتصادی قوی دارد. این کشور جز 5 کشور اقتصادی اروپاست. سرمایه گذاری یا کار کردن در این کشور پر فایده و سودمند است. این کشور از نظر جرم جنایت آمار پایینی دارد و امن محسوب می‌شود. آب و هوای اسپانیا بسیار مشابه ایران است و برای افرادی که تمایلی به زندگی در شرایط بارانی و مرطوب ندارند، مناسب است.

چگونگی دریافت تابعیت اسپانیا

طبق قوانین کشور اسپانیا افراد پس از 5 سال اقامت، اقامت دائم و پس از گذشت 10 سال از اقامت دائم، تابعیت این کشور را بدست می‌آورند. پس از دریافت تابعیت و اخذ پاسپورت شما یک شهروند اروپایی محسوب می‌شوید. با داشتن پاسپورت اسپانیا می‌توانید به سایر کشورهای اروپا سفر کنید. مهم ترین شرایط دریافت تابعیت اسپانیا عبارتند از :
1.داشتن اقامت دائم اسپانیا به مدت 10 سال
2.آشنایی کامل با زبان اسپانیولی و ارائه مدرک A2
3.آشنایی با فرهنگ و مردمان اسپانیا
4. عدم ارتکاب جرم و پایبندی به قوانین اسپانیا

هزینه‌های زندگی در اسپانیا

هزینه‌های زندگی در کشور مقصد، از پارامترهای مهمی است که قبل از مهاجرت باید در نظر گرفته شود. همان طور که گفته شد، هزینه‌های زندگی در اسپانیا به نسبت کشورهای دیگر اروپایی ارزان‌تر است. هزینه‌های مسکن در اسپانیا به نسبت کشورهایی مانند آلمان یا دانمارک پایین‌تر است. این مسئله نکته بسیار مثبتی در مهاجرت به اسپانیا محسوب می‌شود. هزینه سالانه زندگی یک خانواده 3 نفره در اسپانیا به طور متوسط 22 هزار یورو براورد شده است.
هزینه برخی اقلام مصرفی در اسپانیا به صورت تقریبی در جدول زیر آورده شده است:

عنوان هزینه (به یورو) عنوان هزینه (به یورو)
آب بطری 0.33 لیتر 1.17 گوجه فرنگی 1 کیلوگرم 1.60
شیر 1 لیتر 0.78 سیب زمینی 1 کیلوگرم 1.07
نان 500 گرم 1 پیاز 1 کیلو گرم 1.16
برنج سفید1 کیلوگرم 0.99 کاهو 1 عدد 0.95
تخم مرغ 12 عدد 1.73 بنزین 1 لیتر     1.31
پنیر 1 کیلوگرم 9.69 اینترنت 60 مگابیت بر ثانیه یا بیشتر 40.89
فیله مرغ 1 کیلوگرم 6.06 آپارتمان (1 اتاق خواب) در مرکز شهر 680.43
گوشت گاو یا گوشت قرمز 10.65 قیمت هر متر مربع برای خرید آپارتمان در مرکز شهر 3115.24
سیب 1کیلوگرم     1.71 قیمت هر متر مربع برای خرید آپارتمان در خارج از مرکز 2075.50
موز 1 کیلوگرم 1.59 بلیت یک طرفه مترو 1.40