مهاجرت به امارات

کشور امارات متحده عربی یکی از کشورهای درحال توسعه مدرن و مرفه حاشیه خلیج فارس است. این کشور 9.9 میلیون جمعیت دارد که 88 درصد آن ران را مهاجران تشکیل می‌دهند. شهر دبی مشهورترین و بزرگترین شهر در کشور امارات ، پایتخت تجاری و اقتصادی این کشور محسوب می‌شود؛ اما پایتخت سیاسی و اصلی آن شهر ابوظبی است. واحد پول رسمی امارات درهم است. مردم امارات مانند کشورهای عربی دیگر، به زبان عربی تکلم می‌کنند. 
پایه‌های اقتصادی کشور امارات در سال‌های گذشته صرفا تجارت و صادرات نفت و محصولات نفتی بوده است. اما در سال‌های اخیر این کشور پایه‌های اقتصادی در زمینه ساخت و ساز‌های کلان و گردشگری بنا کرده و فرصت‌های شغلی بسیاری فراهم شده است. موقعیت‌های شغلی مناسب و فراوان در کنار شرایط اقتصادی و رفاهی مناسب باعث شده آمار مهاجرت‌ها به امارات افزایش پیدا کند. علاوه بر مزایای فوق، مسلمان بودن مردم امارات و همسایگی این کشور با ایران نیز مهاجران ایرانی را برای زندگی در امارات وسوسه می‌کند.
اما سوالی که احتمالا تا اینجای مقاله ذهن شما را درگیر کرده روش‌های مهاجرت به امارات است. راه‌ها و شرایط مهاجرت به امارات، قوانین مهاجرت به امارات، مزایای مهاجرت به امارات و  هزینه‌های زندگی در این کشور موضوعاتی هستند که می‌خواهیم در این مقاله به آن‌ها بپردازیم. پس تا انتهای این مطلب با ماه همراه باشید.

چگونه به امارات مهاجرت کنیم؟

 

6 روش برتر برای مهاجرت به امارات

مهاجرت به امارات متحده عربی مانند سایر کشورها از طریق 6 راه مختلف امکان پذیر است. راه‌های مهاجرت به امارات عبارتند از:

1.مهاجرت به امارات از طریق تحصیل

مهاجرت تحصیلی یکی از روش‌های مهاجرتی مهم امارات است. این کشور در کنار پیرفت‌های صنعتی و تجاری خود به پیشرفت سیستم آموزشی نیز پرداخته است. در حال حاضر دانشگاه‌های امارات در موقعیت مطلوبی نسبت به دانشگاه‌های برتر جهان قرار دارند. برای تحصیل در امارات دانشجو می‌بایست به زبان‌های عربی و انگلیسی تسلط داشته باشد. متقاضی دریافت ویزای دانشجویی امارات باید 18 سال سن داشته و از دانشگاهی که قصد تحصیل در آن را دارد نامه پذیرش بگیرد.
توجه داشته باشید که تحصیل در دانشگاه‌های دولتی امارات مختص شهروندان این کشور است. دانشجویان خارجی باید در دانشگاه‌های بین المللی یا خصوصی به تحصیل بپردازند.
دانشجویان بین المللی نخبه می‌توانند با اقامت 5 ساله وارد امارات شوند و در صورت تمدید مدت زمان تحصیل ویزای آنان نیز تمدید خواهد شد. از دیگر شرایط دریافت ویزای تحصیلی امارات می‌توان به :
1.گذراندن تست سلامت پزشکی
2.یک حامی، خود دانشگاه یا والدین یا بستگان
3.تصویب اداره کل امور اقامت و امور خارجه مربوطه (GDRFA)
اشاره نمود. 

2.مهاجرت به امارات از طریق کار

مهاجرت به امارات از طریق کار از دیگر روش‌های مهاجرتی این کشور است. همان طور که پیش‌تر گفته شد، فرصت‌های شغلی فراوانی در امارات وجود دارد و نرخ بیکاری این کشور پایین است. برای مهاجرت کاری به امارات باید از یک کارفرما در این کشور پیشنهاد کاری داشته باشید. کارفرمای اماراتی برای دریافت مجوز اقامت امارات از متقاضی حمایت می‌کند. 
دانش زبان‌های عربی و انگلیسی شانس نتقاضیان مهاجرت کاری به امارات را بالا خواهد برد. البته داشتن تخصص در مشاغل مورد نیاز بازارکار امارات، حرف اول را در دریافت ویزای کاری می‌زند. از جمله این مشاغل می توان به‌ معماری، مهندسی فناوری اطلاعات، نرم افزار و گرافیک، بازاریابی، شبکه‌های اجتماعی، آشپزی، نمایندگی فروش و مشاوره املاک اشاره کرد. شاغلین در امارات از حقوق و درآمد مناسبی برخوردار هستند. حداقل حقوق ماهیانه در امارات 16800 درهم و حداکثر آن 74300 درهم می‌باشد. 
توجه داشته باشید ویزای کاری امارات نمی‌تواند منجر به دریافت اقامت دائم و تابعیت این کشور شود. این ویزا تا زمانی که مشغول به کار باشید اعتبار دارد و پس از ان باطل خواهد شد.

3.مهاجرت به امارات از طریق سرمایه‌گذاری

کشورهای مختلف برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی به اعطای امتیازات مختلف روی می‌آورند. کشور امارات نیز از این قاعده مستثنی نیست. سرمایه‌گذاری در امارات از چند طریق صورت می گیرد که شامل خرید ملک، ثبت شرکت، کارآفرینی و خرید اوراق قرضه هستند. هر یک از این روش‌ها قوانین خاص خود را برای مهاجرت دارند که باید مورد توجه قرار گیرد. به طور مثال خرید ملک در بعضی کشورهای اروپایی و آسیایی منجر به دریافت اقامت دائم و تابعیت می‌شود؛ اما در امارات بدینگونه نیست.
خرید ملک به دلیل راحت‌تر بودن پروسه انجام آن بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. برای دریافت مجوز اقامت امارات از طریق خرید ملک باید ملکی به ارزش 1 میلیون درهم خریداری شود. در این صورت متقاضی اقامت 2 ساله دریافت می‌کند و تا زمانی که ملک فروخته نشد می‌تواند اقامت خود را تمدید کند. 
اوضاع اقتصادی مناسب امارات و روابط دوستانه این کشور با سایر کشورهای جهان ثبت شرکت در امارات را محبوب کرده است.  مراحل ثبت شرکت زیر نظر اداره مهاجرت انجام می‌شود؛ و باید یکی از 3 نوع مجوز تجاری، صنعتی یا حرفه‌ای باید اخذ شود. دقت کنید که اتباع خارجی برای ثبت شرکت در امارات تنها می‌توانند 49 درص سهام شرکت را در اختیار داشته باشند.
در صورتی که متقاضی بیزنس پلن جدید و قوی ارائه دهد و تمکن مالی مناسبی داشته باشد می‌تواند اقامت 5 ساله امارات را دریافت کند.

شرایط جدید مهاجرت به امارات

 

4.مهاجرت به امارات از طریق ازدواج

در بسیاری از کشورها اگر فرد خارجی با تبعه آن کشور ازدواج کند، اقامت دائم و تابعیت دریافت می‌کند. اما این قانون در امارات قدری متفاوت است. اگر یک مرد اماراتی با زن خارجی ازدواج کند، به همسر وی اقامت داده می‌شود. در صورتی که 3 سال از ازدواج آنان بگذرد و عدم صوری بودن ازدواج اثبات شود، فرد خارجی قادر به دریافت تابعیت امارات خواهد بود. البته به شرط آن که تابعیت قبلی خود را سلب کند. اما اگر یک زن اماراتی با یک مرد خارجی ازدواج کند، به همسر وی فقط اقامت امارات تعلق می‌گیرد.
جالب است بدانید اگر تابعیت شخص از طریق ازدواج بدست آمده باشد و وی پس از طلاق با فردی غیر اماراتی ازدواج کند، تابعیت امارات از او سلب می‌شود.

5.مهاجرت به امارات از طریق تولد

برای مهاجرت از طریق تولد ابتدا باید قوانین مربوط به اعطای تابعیت در کشور مورد نظر را مورد بررسی قرار دهیم. کشورهای مختلف جهان برای اعطای تابعیت از طریق تولد از 2 سیستم خون و خاک پیروی می‌کنند. در سیستم خون تابعیت صرفا از طریق پدر یا مادر به فرزند انتقال پیدا می‌کند. در سیستم خاک صرف نظر از تابعیت والدین، در صورت متولد شدن در خاک کشور مورد نظر به فرزند تابعیت داده می‌شود. 
امارات نیز مانند اکثر کشورهای عربی از سیستم خون پیروی می‌کند و تولد در خاک این کشور اخذ تابعیت را به همراه ندارد. تنها در صورتی از این روش به کودک تابعیت تعلق می‌گیرد که پدر و مادر کودک نامعلوم باشند.
همچنین در صورتی که تابعیت پدر کودک نامعلوم بوده ولی مادر وی اماراتی باشد، کودک تابعیت امارات را اخذ می‌کند.

6. مهاجرت به امارات از طریق پناهندگی

کشور امارات مانند سایر کشورهای عربی جزو کنوانسیون ژنو نیست و به همین دلیل تعهدی نسبت به حمایت از پناهجویان ندارد. در نتیجه برخورد مناسبی با پناهندگان به امارات صورت نمی‌گیرد. با توجه به پر خطر بودن مسیر مهاجرت از طریق پناهندگی اصلا توصیه نمی‌شود. بهتر است برای مهاجرت به امارات از سایر روش‌های گفته شده اقدام نمایید.

گرفتن اقامت و تابعیت امارات

 

6 مزیت زندگی و اقامت در کشور امارات

زندگی در سایر کشورها به شرط داشتن مزیت‌های مختلف، می‌تواند روند مهاجرت و دوری از وطن را آسان کند. مهاجرت و زندگی در کشور  امارات برای مهاجران خالی از مزیت نیست. در این بخش به بیان برخی از مزایای زندگی در امارات می‌پردازیم:
•اشخاص معاف از مالیات می باشند
•شرایط مناسب و سطح بالای علمی و آموزش و پرورش
•بالا بودن استاندارد ها و کیفیت زندگی افراد
•دارا بودن سیستم حمل و نقل پیشرفته و مقرون به صرفه
•وجود فرهنگ ها و ملیت های مختلف در این کشور باعث شده تا افراد ساکن در این کشور بتوانند با هر طرز فکر و فرهنگی به خوبی در کنار هم زندگی کنند.
•یکی از کشورهای امن برای زندگی محسوب می شود و آمار جرم و جنایت در امارات بسیار پایین می باشد.

برای دریافت تابعیت امارات چه اقداماتی لازم است؟

دریافت تابعیت و پاسپورت امارات با توجه به رتبه خوب پاسپورت این کشور متقاضیان زیادی دارد. پاسپورت امارات پاسپورتی قدرتمند است و امکان سفر به 163 کشور دنیا بدون ویزا را برای دارنده آن فراهم می‌کند. اما متاسفانه روند دریافت تابعیت امارات سخت و پیچیده می‌باشد. همان طور که گفته شد از روش‌های مختلف فقط می‌توان اقامت کوتاه مدت امارات را کسب کرد. و هیچ یک از روش‌های گفته شده ( به جز مهاجرت از طریق ازدواج ) به دریافت تابعیت امارات منجر نمی‌شود. این شرایط مخصوصا برای ایرانیان قدری دشوارتر است. 
تنها در صورت حضور و تمدید ویزاهای مختلف امارات به مدت 30 سال می‌توان به دریافت تابعیت این کشور امید داشت!

آیا هزینه های زندگی در امارات بالا است؟

برای مهاجرت به هر کشوی ابتدا باید هزینه‌های زندگی و درآمدها در آن کشور را مورد بررسی قرار داد. مسلما زندگی در شهرهای بزرگ امارات مانند دبی یا ابوظبی هزینه‌های بیشتری خواهد داشت. البته هزینه‌های زندگی با توجه به تعداد افراد خانواده و نوع زندگی شخصی ( ساده یا تجملاتی ) متفاوت است. حداقل هزینه زندگی یک نفر در امارات 4000 درهم می‌باشد. در جدول زیر بخشی از هزینه‌های مربوط به زندگی روزمره در امارات را به صورت تقریبی آورده‌ایم:

عناوین هزینه‌ها (به درهم)
آپارتمان (1 اتاق خواب) در سیتی سنتر 4.505.24
پایه (برق، گرمایش، آب و..) برای آپارتمان 85 مترمربعی 599.07
بلیط یک طرفه (حمل و نقل محلی)     5
قرص نان تازه سفید (500 گرم) 4.64
آب (بطری 1.5 لیتری) 2.21
سیب زمینی (1 کیلوگرم) 3.51
برنج (سفید) (1 کیلوگرم) 7.23
گوشت گاو (1 کیلوگرم) 36.63