راهنمای جامع مهاجرت تحصیلی به ترکیه

مهاجرت به ترکیه از طریق تحصیل،هزینه های تحصیل در این کشور و شرایط اخذ ویزای تحصیلی،مدارک مورد نیاز جهت تحصیل در ترکیه در این نوشتار مورد بررسی علمی قرار می گیرد.

قوانین اخذ ویزای تحصیلی ترکیه
تحصیل در کشور ترکیه مباحث زیادی از جمله میزان هزینه ی تحصیل در ترکیه، نحوه اخذ ویزای تحصیلی و... را شامل می شود که در این قسمت به بررسی آن می پردازیم.

شرایط و استانداردهای لازم برای تحصیل در ترکیه

ترکیه یکی از نزدیکترین کشورها به ایران است و از جمله کشورهای شناخته شده در زمینه تحصیل به حساب می آید.
کشور ترکیه از نظر سیستم آموزشی بین المللی، کیفیت بالای آموزش، رعایت استانداردهای تحصیلی و همچنین ارائه مدارک معتبر در مقاطع تحصیلی مختلف موجب شده است تا متقاضیان بسیاری این کشور را برای زندگی و تحصیل انتخاب نمایند.

شرایط مهاجرت به ترکیه از طریق تحصیل
دولت ترکیه به دلیل جذب دانشجویان از سرتاسر جهان شرایط اخذ ویزا را بسیار هموار نموده است از این رو متقاضیانی که کشور ترکیه را جهت تحصیل انتخاب نموده اند می توانند با هزینه نسبتا پایین به این کشور مهاجرت نمایند و از این طریق به اقامت تحصیلی نیز دست یابند.

برای تحصیل در ترکیه چه میزان باید هزینه کرد؟

هزینه تحصیل در ترکیه نسبت به سایر کشورهای بسیار پایین است. هزینه ی تحصیل با توجه به نوع دانشگاه، رشته ی تحصیلی و محل زندگی هر یک از دانشجویان کاملا متفاوت است و ممکن است از 400هزار دلار در هر ماه شروع شود.
تحصیل در مدارس ترکیه هم برای شهروندان ترکیه و هم اتباع خارجی کاملا رایگان است اما هزینه های تحصیل در مدارس بین المللی ترکیه که به زبان انگلیسی تدریس می شود نسبت به سایر مدارس این کشور گران تر است، اما مدرک ارائه شده توسط این نوع مدارس بسیار ارزشمند است.

میزان هزینه تحصیل و زندگی در ترکیه
مدارس خصوصی ترکیه از کیفیت بالای تحصیل برخوردار است از این رو میزان هزینه در مدارس خصوصی حدود 4 تا 6 هزار دلار آمریکا محاسبه شده است البته میزان هزینه ها در مقاطع تحصیلی مختلف متفاوت است.
دانشجویانی که در دانشگاه های ترکیه تحصیل می کنند برای کاهش هزینه های تحصیلی می توانند به مدت 30ساعت در هفته مشغول به کار شوند، البته بهتر است که شغل مناسب با رشته ی تحصیلی خود را انتخاب نمایید.

تحصیل در مدارس ترکیه

برای تحصیل در ترکیه بهتر است با سیستم آموزشی این کشور آشنا شوید. تحصیل در مدارس ترکیه کاملا رایگان است و سیستم آموزشی ترکیه مطابق با کشور ایران است. تحصیل در ترکیه از اواسط ماه سپتامبر آغاز و تا اوایل ماه ژوئن ادامه دارد. 
مراحل تحصیل در ترکیه به سه قسمت تقسیم می شود:

  1. آموزش قبل از پیش دبستانی
  2. آموزش ابتدایی
  3. آموزش متوسطه

از بهترین مدارس ترکیه می توان به مدرسه بین المللی استامبول و MIF اشاره نمود که مدرک ارائه شده توسط این نوع مدارس نیز مورد تایید وزارت علوم ایران هستند.

تحصیل در ترکیه در مقطع کارشناسی

تحصیل در مقطع کارشناسی بر اساس معدل دوره ی دبیرستان و نتایج امتحانات خواهد بود. شرایط پذیرش در این مقطع در دانشگاه های مختلف متفاوت است و در صورت قبولی در آزمون های ورودی دانشگاه می توانید برای پذیرش درخواست دهید. دانشجویان مقطع کارشناسی 4سال فرصت دارند تا این دوره را با موفقیت به پایان برسانند.

تحصیل در ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد با توجه به رشته ی تحصیلی و نوع دانشگاه کاملا متفاوت است و ممکن است علاوه بر ارائه مدارک مورد نیاز، با شخص متقاضی نیز مصاحبه ای صورت گیرد.
هزینه های تحصیل در این مقطع با توجه به نوع و رشته ی تحصیلی کاملا متفاوت است. تحصیل در این دوره هم به زبان انگلیسی و هم ترکی استامبولی امکان پذیر است اما هزینه های تحصیل به زبان انگلیسی نسبت به زبان رسمی ترکیه گران تر است.

تحصیل در ترکیه در مقطع دکتری 

تحصیل در دوره های دکتری توسط بسیاری از دانشگاه ها در ترکیه ارائه می شود. در مقطع دکتری می توانید علاوه بر گذراندن دروس دانشگاه تحقیقاتی را تحت حمایت مالی دانشگاه انجام دهید.
مدت زمان تحصیل در این دوره 3 الی 4 است و دانشجویان در طول این مدت فرصت دارند تا این دوره را با موفقیت به پایان برسانند، البته با توجه به رشته ی تحصیلی هر دانشجو ممکن است مدت زمان دوره دکتری کمتر یا بیشتر شود.
از مهمترین شرایط اخذ پذیرش در این مقطع، می توان به ارائه مدرک زبان با حداقل نمره 6 تا 7/5 اشاره نمود.

مدارک مورد نیاز جهت تحصیل در ترکیه

  • ارائه مدرک زبان
  • ارائه انگیزه نامه
  • قبولی در آزمون های GRE
  • ارئه توصیه نامه از سوی اساتید
  • ارائه رزومه
  • تحصیل در مقطع دکتری

شرایط تحصیل در این مقطع باتوجه به رشته ی تحصیلی و نوع دانشگاه کاملا متفاوت است و حداقل نمره ی لازم در این دوره بین 6 الی 5/7 نمره است. مراحل تحصیل در این دوره با نظارت، امتحان مهارت و پیگیری و دفاع از پایان نامه طی می شود.
مدت زمان تحصیل در این دوره بین 3 الی 4 سال است و دانشجویان می توانند علاوه بر گذارندان دروس اجباری، تحقیقاتی را تحت حمایت مالی دانشگاه انجام دهند.

 برای گرفتن بورسیه تحصیلی چه مواردی را باید رعایت کرد؟

دولت ترکیه در نظر دارد تا دانشجویان بسیاری را از سوی کشورهای مختلف به ویژه کشورهای آسیای مرکزی، اروپای مرکزی و خاورمیانه جذب کند تا در دانشگاه های ترکیه تحصیل نمایند بر همین اساس دولت این کشور بورسیه های تحصیلی زیادی را در اختیار دانشجویان بین المللی قرار داده است.
از سال 1992 تعداد دانشجویان بین المللی به دلیل افزایش دانشگاه های دولتی در ترکیه افزایش یافته است.
برای تحصیل در دانشگاه های ترکیه، باید در دوره های زبان یک ساله شرکت نمایید همچنین در صورت پذیرش در آزمون های ورودی دانشگاه و کسب نمره ی قبولی لازم، مجاز به تحصیل در دانشگاه های این کشور هستید.

اخذ اقامت و تابعیت پس از تحصیل در ترکیه

متقاضیانی که پس از فارق التحصیلی قصد دارند در ترکیه مشغول به کار شوند در صورت تایید ویزای کار توسط دولت این کشور ابتدا یک اقامت یک ساله به شخص متقاضی تعلق می گیرد که در صورت تمدید ویزا یک ویزای سه ماهه و در صورت تمدید مجدد یک ویزای شش ماهه به شخص متقاضی تعلق می گیرد.

اخذ اقامت و تابعیت ترکیه پس از تحصیل
طبق قوانین کشور ترکیه متقاضیان زمانی می توانند اقدام به اخذ اقامت دائم نمایید که اقامت 8ساله این کشور را داشته باشند و به مدت 6 سال نیز در ترکیه کار کرده باشند.

در پایان...
مهاجرت به ترکیه از طریق تحصیل، هزینه های تحصیل و شرایط اخذ ویزا در این مقاله گردآوری شده است. چنانچه قصد سرمایه گذاری در ترکیه و یا مهاجرت کاری به ترکیه را دارید بهتر است که اطلاعات کاملی در این زمینه داشته باشید. پیشنهاد می کنیم از بخش مرتبط سایت مهاجرت 724 دیدن کنید.