هزینه زندگی و تحصیل در دانمارک و بررسی آن

تحصیل در دانمارک، هزینه های تحصیل در مقاطع کارشناسی،کارشنلسی ارشد و دکترا و روش اخذ اقامت تحصیلی در این نوشتار تجزیه و تحلیل می شود.
کشور دانمارک یکی از زیباترین کشورهای قاره اروپا محسوب می شود و از 443 جزیزه تشکیل شده است.

مهاجرت تحصیلی به دانمارکنظام آموزشی دانمارک یکی از برترین نظام های آموزشی در جهان محسوب می شود از این رو متقاضیان بسیاری خواهان مهاجرت به داین کشور هستند. مهاجرت تحصیلی به دانمارک یکی از بهترین روش ها برای ورود به این کشور است. پس از فارق التحصیلی با جست و جوی شغل مرتبط با رشته ی تحصیلی، اجازه اخذ اقامت دائم و تابعیت دانمارک را خواهید داشت.

بررسی هزینه تحصیل در دانمارک به تفکیک مقطع تحصیلی

هزینه تحصیلی دانمارک در مقاطع مختلف

تحصیل برای شهروندان اتحادیه اروپا کاملا رایگان است و هزینه های تحصیل و زندگی در شهرهای بزرگ دانمارک به ویژه شهر کپنهاگ پایتخت این کشور  نسبت به دیگر شهرها گران تر است و هزینه های آن تقریبا 1200 یورور در ماه محاسبه شده است. به طور میانگین هزینه های تحصیل در هر ماه در دیگر شهرها 300 الی 500 یورو جهت اقامت و 300یورو برای هزینه های حمل و نقل، مواد غذایی و... ارزیابی شده است. 
دانشجویان با توجه به رشته ی تحصیلی شان می توانند در دانشگاه ها دولتی و یا دانشگاه های خصوصی ثبت نام نمایند.

هزینه تحصیل در دانمارک در مقطع کارشناسی

متقاضیانی که تمایل به تحصیل در این  مقطع را دارند، علاوه بر دریافت پذیرش از دانشگاه های معتبر باید یک دیپلم 12 ساله نیز ارائه دهید. 
متقاضیان باید در یکی از زبان های دانمارکی، آلمانی و یا انگلیسی از مهارت کافی برخوردار باشند، در غیر این صورت قبل از پذیرش با شرکت در دوره های مقدماتی به مدت یک سال باید زبان خود را تقویت نمایند.
هزینه های تحصیل در این مقطع  از 7000 تا 16000 یورو در سال متغیر است. اما متقاضیانی که تسلط کافی به زبان دانمارکی را داشته باشند، هزینه ی تحصیل برای آن ها رایگان خواهد بود.
دانشجویان بین المللی باید مدارکی جهت اثبات تمکن مالی برای تامین هزینه های تحصیل و زندگی ارائه دهند. دانشجویانی که هزینه های مقطع کارشناسی را پرداخت کرده اند دیگر نیازی به اثبات تمکن مالی برای سال های آینده را ندارند و در نهایت پس از فارق التحصیلی دانشجویان می توانند وارد بازار کار شوند.

هزینه تحصیل در دانمارک در مقطع کارشناسی ارشد

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد یکی از پرطرفدارترین مسیرهای مهاجرت برای تحصیل است. برای تحصیل در این مقطع نیازمند ارائه مدرک زبان با نمره آیلتس 6.5 خواهید بود.
رشته های تحصیلی مختلفی از جمله مهندسی عمران، اقتصاد، طراحی و مدیریت بازرگانی با سطح کیفیت بالای آموزشی در دانشگاه های دانمارک ارائه می شود، همچنین دولت دانمارک بازار کار مناسبی را در این رشته ها فراهم کرده است در نتیجه انگیزه ی دانشجویان برای تحصیل بسیار زیاد است.
به طور میانگین هزینه ی تحصیل در این مقطع بین 12 الی 15 هزار یورو در سال محاسبه شده است. مدت زمان تحصیل در این دوره بین 1 تا 2 سال است و در طول هفته به مدت 20 ساعت اجازه کار خواهید داشت.

هزینه تحصیل در دانمارک در مقطع دکترا

تحصیل در این دوره نسبت به سایر دوره ها کمی متفاوت است. این مقطع بیشتر پروژه محور و تحقیقاتی است که به دو صورت self fund و full fund ارائه می شود. دانمارک به دلیل اهمیت ویژه ای که به تحصیلات می دهد، امکاناتی نظیر حقوق ماهیانه بین 2000یورو را برای دانشجویان در نظر گرفته است و علاوه بر آن دانشجویان مجاز به استفاده از بورسیه تحصیلی نیز هستند.

مدارک مهم برای اخذ بورسیه تحصیلی

  • ارائه مدرک زبان با نمره ی آیلتس بالای 6.5
  • ارائه مقالات بین المللی
  • داشتن استاد راهنما جهت پشتیبانی در مقطع دکتری

خبر خوب این است که در مقطع دکتری می توانید به زبان انگلیسی نیز تحصیل نمایید. توجه داشته باشید که هزینه های تحصیل در دوره ی دکتری 12500 تا 30000 یورو ارزیابی شده است. اما اگر موفق به اخذ بورسیه تحصیلی باشید هزینه های این دوره به شدت کاهش می یابد.

دانشجویان حوزه اتحادیه اروپا بدون هیچگونه محدودیتی بین 10 الی 12 ساعت می توانند مشغول به کار شوند اما شهروندان خارج از اتحادیه اروپا فقط به صورت پاره وقت یعنی 20ساعت در هفته اجازه کار دارند، لذا دانشجویان باید در نظر داشته باشند که هنگام اخذ اقامت تحصیلی با مراجعه به اداره مهاجرت دانمارک، مجوز کار بر روی کارت اقامت را دریافت نمایند.

متقاضیانی که کمتر از 18سال دارند تنها در صورت داشتن پیشنهاد کتبی، اجازه کار  به آن ها داده می شود. توجه داشته باشید که در صورت کار کردن غیر قانونی یعنی بیشتر از ساعت کاری تعیین شده اداره مهاجرت ناچار به لغو اقامت شما خواهد بود.
در نهایت با توجه به قوانین کشور دانمارک افرادی که بتوانند به صورت متوالی به مدت 5سال در این کشور حضور داشته باشند می توانند برای اخذ اقامت دائم اقدام نمایند. توجه داشته باشید که زمان و اقامت تحصیل جزء سوابق اقامت به حساب نمی آید. در صورت شروع فعالیت کاری پس از فارق التحصیلی و پرداخت مالیات، سوابق پروسه کاری شروع می شود و پس از گذشت 5سال مجاز به اخذ اقامت دائم نیز خواهید بود.

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی دانمارک

اخذ پذیرش تحصیلی اولین قدم برای دریافت ویزای تحصیلی به شمار می آید.

  • پاسپورت
  • ارائه مدارک تحصیلی و ریزنمرات به همراه ترجمه
  • ارائه مدرک زبان
  • پرداخت شهریه دانشگاه
  • یک قطعه عکس
  • ارائه نامه ای جهت تمکن مالی

در پایان...
تحصیل در دانمارک و هزینه های آن با توجه به رشته ی تحصیلی هر دانشجو کاملا متفاوت است. دانمارک با توجه به کیفیت بالای تحصیل و زندگی مورد توجه بسیاری از متقاضیان قرار گرفته است از این رو این کشور را برای مهاجرت و تحصیل انتخاب کرده اند. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تحصیل در مقاطع مختلف از جمله کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا این مقاله را تا انتها مطالعه نمایید و از مطلب کار در دانمارک بهره مند شوید.