مهاجرت یونان از طریق تولد و اخذ پاسپورت یونان

مهاجرت به یونان از طریق تولد، شرایط اخذ تابعیت و اقامت، مدارک لازم برای ثبت تولد و ... در این نوشتار به صورت علمی بررسی شده است. اگر جزء افرادی هستید که قصد دارید از طریق تولد به اقامت و تابعیت یونان دست یابید، مطالعه این مقاله را از دست ندهید.
کشور یونان جزء کشورهایی است که متقاضیان بسیاری به خصوص ایرانیان، آن را به عنوان مقصد نهایی برای خلق یک زندگی آرامش بخش انتخاب کرده اند.

اخذ تابعیت یونان از طریق تولد
این کشور جزیره های بی شماری در دل خود جای داده است اما فقط تعداد اندکی از آن ها برای زندگی مناسب هستند. آتن یکی از بزرگترین شهرهای یونان و پایتخت این کشور محسوب می شود که جمعیت آن برابر با 3.7 میلیون نفر است.
به صورت کلی می توان گفت که تابعیت حق تولد به دو صورت امکان پذیر است:

  1. تابعیت خون
  2. تابعیت خاک

منظور از تابعیت خاک این است که تابعیت هر فرد را در کشور مربوطه می توان شناخت، اما تابعیت خون بر اساس داشتن نیاکان تابع آن کشور است. در همین راستا کشور یونان از تابعیت خون پیروی می کند و این اجازه را به تبعه می دهد تا مانند شهروندان از امکانات اقامت، کار و... بهره مند شوند.

شرایط اخذ اقامت یونان از طریق تولد

در صورتی فرزند متولد شده در یونان می تواند پاسپورت و تابعیت یونان را اخذ نماید که:

  • مادر فرزند در دوران بارداری و زمان تولد فرزند، در یونان حضور داشته باشد
  • پدر فرزند جزء شهروند یونان باشد
  • اخذ اقامت 5ساله یونان قبل از تولد فرزند، در صورتی که والدین تابعیت یونان را نداشته باشند

در صورت داشتن یکی از شرایط ذکر شده پاسپورت یونان به فرزند تعلق می گیرد مگر این که شرایط اخذ تابعیت یک کشور دیگر را نیز فراهم کرده باشند، در این صورت باید تولد نوزاد در مراجع قانونی به ثبت رسیده باشد که این نوع تابعیت را تابعیت تبعی می نامند.

شرایط اخذ اقامت یونان از طریق تولد

پس از تولد فرزند باید به دفتر ثبت در یونان یا ادارات کنسولی مراجعه نمایید و با ارائه مدارکی همچون کارت اقامت والدین، گواهی ازدواج، شماره تامین اجتماعی و اعلامیه تولد، تولد فرزند را ثبت نمایید، البته در بیشتر مواقع اعلامیه تولد به طور مستقیم از بیمارستان به اداره ثبت محلی ارسال می شود، دقت کنید اگر فرزند در طول مسیر مهاجرت چه در قطار و چه در هواپیما متولد شود، مسئول ثبت موظف به ثبت تولد است.
توجه داشته باشید که تنها 10روز فرصت دارید که پس از صدور شناسنامه، تولد کودکتان را ثبت نمایید، در صورت تاخیر در ثبت نام تا صد روز مبلغ 100 یورو و تاخیر بیش از صد روز، مبلغ 300 یورو جریمه در پی خواهد داشت.

نکته ی قابل توجه این است که پس از تولد فرزند، تابعیت و اقامت بلافاصله به والدین تعلق نمی گیرد و شرط اخذ اقامت این گونه است که فرزند تازه متولد شده باید به سن معینی رسیده باشد، در این صورت والدین مجاز به اخذ اقامت و در نهایت تابعیت یونان هستند. البته اگر تمایل به اخذ اقامت دائم یونان را دارید می توانید از دیگر روش های مهاجرت مانند مهاجرت به یونان از طریق تحصیل، خرید ملک در یونان و... اقدام نمایید.

کشور یونان با تابعیت دو گانه هیج مشکلی ندارد برای مثال شخص می تواند علاوه بر تابعیت ایران تابعیت یونان را نیز داشته باشد و اگر شخصی تمایل به سلب تابعیت یونان را داشته باشد، اجازه این کار به او داده می شود. در واقع با سلب تابعیت یونان می تواند تابعیت یک کشور دیگر را اخذ نماید.

شرایط اخذ پاسپورت یونان از طریق تولد

یونان از جمله کشورهایی است که رتبه ی 4 را در کنار کشورهایی مانند فرانسه، بلژیک، ژاپن را به خود اختصاص داده است. پاسپورت یونان یکی از قدرتمندترین پاسپورت ها در جهان به شمار می آید، در صورت اخذ پاسپورت یونان از مزایای زیر بهره مند می شوید:

  • سفر به تمام کشورهای حوزه شینگن و اتحادیه اروپا
  • بهره مندی از حقوق شهروندی
  • بهره مندی از بیمه خدمات درمانی
  • تحصیل رایگان فرزندان

در انتها...
تولد در یونان یکی از روش هایی قانونی مهاجرت به یونان محسوب می شود که همواره مورد توجه بسیاری از عموم قرار گرفته است. یونان جزء یکی از پیشرفته ترین کشورهای حوزه اتحادیه اروپا شناخته شده است، از طرفی پاسپورت یونان یکی از قوی ترین و مطرح ترین پاسپورت های جهان است. اگر قصد اخذ تابعیت و اقامت یونان از طریق تولد را دارید، مطالعه این مقاله را از دست ندهید.