مهاجرت به دومینیکا

آشنایی با کشور دومینیکا

دومینیکا که به عنوان «بهشت استوایی» معروف است در زمره زیباترین جزایر کره زمین دسته بندی می شود. این کشور سالیانه صدها هزار توریست را به سمت خود جلب می کند. چرا؟ طبیعت بکر، کوه های آتشفشانی متفاوت، گونه های جانوری خاص و منحصر به فرد و حوضچه های آب گرم طبیعی را می توان از جمله دلایل آن برشمرد.

کشور دومینیکا که توسط کریستوفر کلمب کشف شده است، در شرق دریای کارائیب واقع شده است. از 1978 که سال استقلال این کشور است، عضویت خود را در اتحادیه کشورهای مشترک المنافع (Commonwealth) ثبت کرده است. از لحاظ دیپلماسی و سیاسی با کشور انگلستان نزدیک ترین روابط را دارد. نظام حکومتی این کشور مردم سالار و دموکراتیک است و زبان رسمس آن ها انگلیسی است. دومینیکا جزیره ای با 29 مایل (47کیلومتر) طول و 16 مایل (26 کیلومتر) عرض است. مهم ترین بندر دومینیکا «روسو» است و پایتخت آن نیز است.

با تمام شرایط منحصر به فرد دومینیکا بسیاری از افراد علاقه مند هستند برای مهاجرت به دومینیکا اقدام کنند. اخذ ویزای دومینیکا از طریق سرمایه گذاری یکی از جذاب ترین روش های مهاجرت به این کشور است که در سال 1993 در پارلمان این کشور به تصویب رسید. 

نماد و سمبل این کشور طوطی شاهی است که تصویر آن را می توان روی پرچم این کشور نیز دید. دومینیکا را علاوه بر «بهشت استوایی» به دلیل کوهستان ها و سواحل بسیار زیبا و دیدنی و طبیعت بکر و دوست داشتنی «جزیره طبیعت کارائیب» نیز نامیده می شود. در سال های اخیر این کشور مقصد گردشگری بسیاری از گردشگران شده است. 


شرایط مهاجرت به دومینیکا

کشور دومینیکا کجاست؟

دومینیکا یکی از جزایر آمریکای جنوبی است که 751 کیلومتر مربع مساحت و 148 کیلومتر خط ساحلی دارد و در کارائیب شرقی قرار گرفته است. نام رسمی این کشور دومینیکا با مساحت ۷۵۱ کیلومتر مربع (۲۹۰ مایل مربع) و خط ساحلی ۱۴۸ کیلومتری در کارائیب شرقی واقع شده است. همچنین نام رسمی آن، کشور همسود(مشترک المنافع) دومینیکا است. 

کشور دومینیکا بعد از استقلال بر پایه اعتقاد به حقوق انسانی و آزادی بنیان نهاده شده است. در این کشور عدالت و برابری اهمیت به سزایی دارند و مقامات و نهادهای قضایی دومینیکا سعی دارند بی طرفانه و عادلانه قضاوت کنند. همه شهروندان دومینیکا از هر رنگ و قومیت، جنسیت، نژاد و یا هر عقیده ای می توانند آزادانه و بدون هیچ گونه تبعیضی زندگی کنند و از حقوق زیر برخوردار هستند:

– آزادی، امنیت و حمایت قانون از افراد و برخورداری از حقوق شهروندی 

– آزادی بیان و آزادی اجتماعی و محافظت از حریم و املاک شخصی

جغرافیای کشور دومینیکا

جزیره دومینیکا و دریای آبی کارائیب

کشور دومینیکا که بر اثر فوران های آتشفشانی ایجاد شده است است، خاک و ساختی آبرفتی و آتشفشانی دارد. این کشور تعدادی آتشفشان فعال دارد و این کوه های آتشفشانی باعث ایجاد چشمه ها و حوضچه های آبگرم طبیعی شده است که یکی از جاذبه های گردشگری این کشور است.

مردم و فرهنگ دومینیکا

تقریبا 80 درصد مردم دومینیکا آفریقایی و سیاه پوست هستد. البته افرادی با نژادهای اروپایی و حوزه کارائیب و درصدی اندکی از بومیان دومینیکا نیز در آنجا زندگی می کنند.

مردم در دومینیکا اهمیت ویژه ای به اصول عدالت اجتماعی می دهند و بر اینباور هستند که نیروی کار نباید مورد سواستفاده قرار گیرد و یا مجبور به کارهایی دو راز شان انسانی شوند. در جامعه دموکراتیک دومینیکا هر کس باید به اندازه ظرفیت و توان خود در اقتصاد و توسعه کشور نقشی ایفا کند و بر اساس شایستگی ها و توانایی های خود به دنبال فرت های بهتر باشند. در دومینیکا توزیع منابع باید به گونه ای انجام می شود که همسو با منافع عمومی باشد و رفاه اجتماعی و اقتصادی باید برای همه شهروندان آن به یک میزان فراهم باشد.

شرایط آب و هوایی دومینیکا

امکان ندارد بتوان از دومینیکا صحبت کرد و در مورد آب و هوای آن چیزی نگفت. دومینیکا که قبل تر هم به آن اشاره کردیم بهشت استوایی می نامند، دارای آب و هوای گرم و مرطوب و معتدل استوایی است. در ماه های سرد سال (دسامبر تا مارس) جو هوایی بسیار مطبوعی دارد. دمای هوا در تابستان به طور میانگین بالای 32 درجه سانتی گراد است اما به دلیل موقعیت جغرافیایی این کشور که در منطقه استوا واقع شده است گرمای آن آزاردهنده نیست. دمای هوا در زمستان نیز بین 29 تا 30 درجه نوسان دارد. فصل های بدون باران و خشک این کشور از ماه فوریه شروع می شود و تا ماه می ادامه دارد. فصل های بارانی از ژوئن تا اکتبر به طول می انجامد. طبیعتا احتمال وقوع تندباد در این فصول بیشتر است.

آشنایی با دومینیکا از نظر اقتصاد

اقتصاد کشور دومینیکا به دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه ای که در آن واقع شده است هنوز هم به کشاورزی وابستگی زیادی دارد. اما با توجه به اینکه در سال های اخیر و بعد از تصویب قانون سرمایه گذاری در این کشور به خصوص در بخش های ساحلی، بسیاری از افراد مشتاق به مهاجرت شدند و همچنین گسترش و رشد روز افزون صنعت توریسم موجب رونق و توسعه اقتصادی این کشور شده است.   

آشنایی با دومینیکا از نظر محصولات کشاورزی

از مهم ترین محصولات کشاورزی دومینیکا می توان موارد زیر را نام برد:

  • موز
  • مرکبات
  • نارگیل
  • کاکائو
  • قهوه

کشاورزی، چه از لحاظ نیروی کار و چه از نظر تولید ناخالص داخلی بزرگ ترین سهم را در اقتصاد این کشور دارد. دومینیکا علاوه بر این که در تولید محصولات کشاورزی مانند میوه و انواع سبزی مستقل شده است بلکه بخش بزرگی از صادرات این کشور را نیز محصولات کشاورزی تشکیل می دهند.

روش های مهاجرت به دومینیکا

6 روش برای مهاجرت به دومینیکا وجود دارد. که در این قسمت به اختصار درباره هر کدام از آن ها توضیح داده خواهد شد.

مهاجرت به دومینیکا از طریق کار

به دلیل رونق اقتصادی دومینیکا و همچنین صنعتی تر شدن این کشور و احداث کارخانه های بیشتر در منطق آزاد آن مهاجرت به دومینیکا از طریق کار به یکی از بهترین روش های مهاجرت به این کشور تبدیل شده است و کارگران حرفه ای از آمریکا، اروپا و آسیا را به سوی خود جلب می کند. ویزای کاری دومینیکا برای یک سال صادر می شود و بعد از 5 سال می توان درخواست تابعیت این کشور و تقاضای اقامت دائم کرد. میانگین حقوق و درآمد در دومینیکا مبلغی در بازه 1.33 دلار تا 2.03 برای هر یک ساعت است. هر شخص مجاز به 40 ساعت کار در هفته است. افرادی که علاقه مند به اقامت دائم در دومینیکا را دارند در ابتدا باید مجوز کار داشته باشند. هر شخصی با اخذ مجوز و ویزای کاری دومینیکا می تواند درخواست ملحق شدن همسر و فرزندان خود اگر زیر 18 سال سن دلشاه باشد را بدهد.

مهاجرت به دومنیکا از طریق تحصیل

اخذ اقامت کشور دومینیکا تنها از طریق تحصیل امکان پذیر نیست. متقاضی اقامت باید بعد از اتمام تحصیل در دومینیکا وارد بازار کار شود و برای خود کارفرما پیدا کند. در دومینیکا 12 دانشگاه وجود دارد که اکثر آن ها خصوصی هستند. دانشگاه های دومینیکا به دو دسته دانشگاه های علوم پایه و دانشگاه های علمی و کاربردی تقسیم می شوند و در هر سه مقطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا را پوشش می دهند.

زبان دانشگاه های دومینیکا برای دانشجویان بین المللی انگلیسی است و البته گذراندن واحد زبان اسپانیایی نیز برای همه دانشجویان فراهم است. قبل از اقدام برای اخذ ویزای تحصیلی، متقاضی باید از یکی از دانشگاه های دومینیکا پذیرش تحصیلی داشته باشد. دانشجویان در دومینیکا مجوز کار به صورت نیمه وقت را دارند.

مهاجرت به دومینیکا از طریق تحصیل یکی از رایج ترین روش های مهاجرت به این کشور است. البته باید بدانید که ویزای تحصیلی در این کشور یک ساله است و هر سال باید آن را تمدید کرد.هزینه های اخذ ویزای تحصیلی دومینیکا 11500 دلار آمریکا است.

مهاجرت به دومینیکا از طریق سرمایه گذاری

یکی از قدیمی ترین شیوه های اخذ اقامت در دومینیکا که از سال 1993 آغاز شده است سرمایه گذاری در این کشور است. یکی از مزایای سرمایه گذاری در دومینیکا این است که نیازی به حضور متقاضی نیست و هیچ گونه مدرک زبان و یا مدارک تحصیلی نیازی ندارد. تنها با استخدام یک نماینده مجاز که مورد تایید کشور دومینیکا باشد می توان اقدام به اخذ اقامت کرد. در ضمن اطلاعات متقاضی نزذ آن وکیلی و نماینده قاونی محرمانه خواهد بود و هزینه های وکیل نیز بسته به میزان پیچیدگی پرونده متغیر خواهد بود.  مهاجرت به دومینیکا از طریق سرمایه گذاری به 4 شیوه انجام می شود. با ما همراه باشید تا به بررسی این چهار شیوه بپردازیم.

  • مهاجرت به دومینیکا از طریق خرید ملک

خرید ملک در دومینیکا یکی از راه های اخذ اقامت ر این کشور است. متقاضی حداقل باید 200.000 دلار آمریکا در بازار ملک این کشور سرمایه گذاری کند و به صورت پیوسته سه سال ملک را در اختیار داشته باشد.

پس از تایید مدارک و درست طی شدن پروسه خرید ملک، یک هفته بعد پاسپورت متقاضی از طریق پست ارسال می شود.

  • مهاجرت به دومینیکا از طریق ثبت شرکت

ثبت شرکت یکی دیگر از راه های سرمایه گذاری در کشور دومینیکا است. دسته بندی شرکت ها در دومینیکا به صورت زیر است:

  1. شرکت های سهامی خاص
  2. شرکت های سهامی عام
  3. شرکتهای غیر انتفاعی

هر شخصی که سن قانونی و بالای 18 سال داشته باشد و همچنین سابقه مالی معتبری(نداشتن بدهی بانکی و یا عدم سابقه ورشکستگی) داشته باشد می تواند در کشور دومینیکا برای ثبت شرکت اقدام کند. اما باید توجه داشت که صرف ثبت شرکت در دومینیکا، اقامت و تابعیت این کشور را نمی توان دریافت کرد. هزینه های اولیه ثبت شرکت 1250 دلار آمریکا است و برای هزینه  سال های بعد باید 1090 هزینه سالیانه کنار گذاشته شود. مالیات در این کشور برای شرکت ها بالغ بر 35٪ است. در نظر داشته باشید که حداقل مقدار سرمایه گذاری در دومینیکا از طریق ثبت شرکت بسته به نوع فعالیت و خدمات و نوع شرکت 100.000 دلار آمریکا است.  

  • مهاجرت به دومنیکا از طریق سرمایه گذاری در صندوق توسعه ملی

متقاضی باید یکی از پروژه های ملی و توسعه ای دومینیکا را انتخاب کند و در آن سرمایه گذاری کند. پروژه ها را می توان ساخت مدارس، بازسازی بیمارستان ها، ساخت استادیوم ورزشی و هر پروژه زر ساختی و عمرانی در نظر گرفت. باید توجه داشت که این سرمایه گذاری غیر قابل بازگشت است.

  • خرید پاسپورت در دومنیکا

کشور دومینیکا امکانی با نام خرید پاسپورت را برای اقامت سریع تر و راحت تر متقاضیان قرار داده است. شخص متقاضی علاوه بر خود می تواند برای همسر و فزرزندان و افراد وابسته اقدام به تهیه پاسپورت کشور دومینیکا بکند.

نکته  مهمی ک باید ذکر شود این است که در پروسه خرید پاسپورت دومنیکا مبلغی برگشت داده نخواهد شد.

مهاجرت به دومینیکا و اخذ تابعیت از طریق تولد

قوانین تابعیت کشورها به دسته کلی و دو اصل مهم تقسیم می شود که عبارتند از:

1- اصل خون: بر اساس این اصل هر فرزندی که متولد می شود به صورت خودکار ملیت و تابعیت پدر و مادر خود را خواهد داشت.

2- اصل خاک: بر اساس این اصل هر فرزندی که در خاک یک کشور متولد شود فارغ از ملیت پدر و مادرش، تابعیت آن کشور را اخذ خواهد کرد.

قانون تابعیت کشور دومینیکا بر اساس اصل خاک بنا نها شده است و این یعنی هر فرزندی که در خاک دومینیکا متولد شود تابعیت این کشور را اخذ خواهد کرد. اما این قانون شامل حال پدر و مادر او نخواهد شد و آن ها تابعیت این کشور را نخواهند داشت. اگر یکی از والدین دیپلمات یک کشور دیگر باشد این قانون برای آن ها اجرا نمی شود و تولد کودک در خاک دومینیکا منجر به اخذ تابعیت والدین نیز می شود. همچنین این قانون یک استثنای دیگر را نیز شامل می شود؛ اگر کودکی خارج از خاک دومینیکا متولد شود اما یکی یا هر دو والد تابعیت کشور دومنیکن را داشته باشند، کودک متولد شده می تواند تابعیت دومینیکا رادریافت کند.

مهاجرت به دومینیکا از طریق ازدواج

ازدواج یکی دیگر از روش های اخذ اقامت و مهاجرت به دومینیکا است. هر شخص خارجی که با یکی از شهروندان دومینیکا ازدواج کند بعد از سه سال می تواند تابعیت دومینیکا را دریافت کند. باید دقت داشت که این قانون تنها در صورتی اجرا می شود که اقامت فرد طی این سه سال قانونی باشد. از با اهمیت ترین شرایط ازدواج در دومینیکا داشتن سن قانونی و بالای 18 سال برای زوجین است.

اقامت دومنیکا از طریق پناهندگی

ششمین و آخرین روش برای اخذ اقامت دائم دومینیکا پناهندگی به این کشور است.

با این که دومینیکا به کنوانسیون 1951 که مربوط به وضعیت پناهندگان است ملحق شده است اما روش رسمی تعیین وضعیت پناهندگی (RSD) در این کشور اجرا نمی شود و همین امر موجب می شود که کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل اطلاعات دقیق و جامعی درباره تعداد پناهندگان این کشور ندارد. 

 

مزیت های مهاجرت به دومینیکا

با مهاجرت به دومینیکا چه مزایایی کسب می کنیم؟

  • داشتن تابعیت دوگانه در کشور دومینیکا مجاز است. بدون باطل کردن تابعیت اولیه می توان تابعیت این کشور را نیز دریافت کرد.
  • در دومینیکا شهروند درجه یک و درجه دو وجود ندارد و مهاجران نیز از تمام حقوق شهروندی به صورت کامل برخوردار هستند.
  • مهاجرت به این کشور به خصوص از طریق سرمایه گذرای بسیار مقرون به صرفه است.
  • درخواست های متقاضیان شامل اصل عدم افشای اطلاعات و یا تبادل اطلاعات می شود و کاملا محرمانه خواهد بود.
  • با داشتن تابعیت و پاسپورت دومینیکا می توانید به 140 کشور از جمه کشورهای حوزه شینگن و آمریکا بدون ویزا سفر کنید.

 

هزینه مهاجرت به دومینیکا

هزینه های زندگی در دومینیکا چقدر است؟ 

 

مایحتاج قیمت به دلار آمریکا مایحتاج قیمت به دلار آمریکا
آب یک بطری 1.5 لیتری 1.76 دلار تخم مرغ 12 عدد 3.33
برنج ا کیلو 1.63 پیاز 1.63
گوشت 12.24 کرایه تاکسی ماهانه 22.20
مرغ 12.24 اجاره آپارتمان یک خوابه مرکز 41.936
موز 1.75 اجاره آپارتمان یک خوابه حومه 35.120
سیب زمینی 2.45 متوسط درآمد خالص ماهیانه 500.02