مهاجرت به آلبانی

آلبانی کوچک ترین کشور شبه جزیره بالکان در اروپا است. این کشور با مقدونیه شمالی، صربستان، یونان و مونته نگرو همسایه است و قسمت غرب آن به دریای مدیترانه راه دارد. شهر تیرانا، بزرگترین استان آلبانی، پایتخت این کشور است. بیشتر مردم این کشور مسلمان هستند و به زبان آلبانیایی تکلم می‌کنند. واحد پول آلبانی، لِک آلبانی نام دارد. جمعیت این کشور حدود 2 میلیون نفر است که اکثریت آن‌ها آلبانیایی هستند؛ اما مردم با سایر اقوام این کشور و مهاجران رفتار خوبی دارند و مردمی مهاجر پذیر محسوب می‌شوند. آلبانی تنها کشور اروپایی عضو کنفدراسیون همکاری اسلامی است.
شرایط اقتصادی خوب، آب و هوای مطلوب و مزایای زندگی در یک کشور اروپایی با مردمی مسلمان و شیعه مذهب از مهم‌ترین مزایای مهاجرت به آلبانی محسوب می‌شود. در حال حاضر آلبانی جز کشورهایی است که فضای کار و زندگی مناسبی برای شهروندان و مهاجران فراهم کرده است. رشد صادرات این کشور به یونان و ایتالیا گواه پیشرفت‌های اقتصادی آلبانی است. آمار مهاجرت‌ها به آلبانی در سال‌های گذشته، کاهش سختگیری دولت این کشور نسبت به ورود مهاجران را نشان می‌دهد. در این مقاله قصد داریم تا شما را با مزایای مهاجرت به آلبانی، روش‌های مهاجرت به آلبانی و چگونگی اخذ تابعیت آلبانی آشنا کنیم. تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

روش‌های مهاجرت به آلبانی چیست؟

برای مهاجرت به کشور آلبانی روش‌های متعددی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می کنیم:

 

بهترین روش‌ های مهاجرت به آلبانی


مهاجرت به آلبانی از طریق سرمایه گذاری

سرمایه گذاری به صورت ثبت شرکت یا خرید ملک در بعضی کشورها منجر به اخذ اقامت می‌شود. آلبانی جز کشورهایی است که سیاست دولت مبنی بر جذب سرمایه گذاران خارجی است. به همین دلیل کشور آلبانی برای مهاجرت از طریق سرمایه گذاری، امتیاز‌هایی مانند اعطای اقامت به سرمایه گذار، اعطای ویزای همراه برای همسر و فرزندان، روند ساده ثبت شرکت و مالیات سالانه ثابت (5 درصد) را در نظر گرفته است. برای سرمایه گذاری در آلبانی برخلاف بسیاری از کشورهای دیگر به میزان اعتبار کم‌تری نیاز دارید. اما در هر صورت، برای اخذ ویزای سرمایه گذاری آلبانی باید تمکن مالی خود را اثبات نمایید. به طور مثال برای ثبت شرکت در آلبانی باید مخارج یک ساله شرکت، حقوق یک ساله مدیر و کارمندان، هزینه‌های اجاره شرکت، مالیات و هزینه تبلیغات را در حساب بانکی خود داشته باشید. ارائه بیزنس پلن قوی و اثبات سودده بودن شرکت در آلبانی، از دیگر شرایط مهاجرت به آلبانی از طریق سرمایه گذاری هستند.


مهاجرت به آلبانی از طریق کار

مهاجرت کاری به آلبانی، مانند مهاجرت کاری به سایر کشورها نیاز به پذیرش شغلی شما در این کشور دارد. شما می‌توانید رزومه کاری و سوابق حرفه ای خود را برای شرکت‌ها ارسال کرده و پس از تایید کارفرما با مدارک تاییدیه و مدارک هویتی به سفارتخانه آلبانی در استانبول مراجعه کنید. سفارت پس از بررسی مدارک و درخواست شما نتیجه را اعلام خواهد کرد.
 برای مهاجرت به آلبانی از طریق کار، شرایط سنی و شغل خاصی تعریف نشده است؛ اما مسلما افراد با رده سنی 20 تا 35 سال و رشته‌های پزشکی، شانس بیشتری برای دریافت ویزای کاری آلبانی دارند. لازم به ذکر است که مدرک تحصیلی شما در کنار سوابق کاری مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و می‌تواند امتیاز ویژه ای برای شما داشته باشد.


مهاجرت به آلبانی از طریق تحصیل

تحصیل رایگان در هر کشور می‌تواند دانشجویان بین المللی را برای مهاجرت تحصیلی متقاعد کند. تحصیل در دانشگاه‌های دولتی آلبانی تقریبا رایگان است و هزینه زیادی ندارد. همچنین شما امکان دریافت بورسیه تحصیلی نیز دارید. برای مهاجرت به آلبانی از طریق تحصیل، باید از دانشگاه‌های این کشور پذیرش دریافت کنید. پذیرش تحصیلی آلبانی منوط به رزومه تحصیلی و ریز نمرات شماست.
 تدریس در دانشگاه‌های آلبانی به زبان آلبانیایی انجام می‌شود؛ البته با توجه به تمایل این کشور در رابطه با پیوستن به اتحادیه اروپا، امکان تحصیل در برخی دروس به زبان انگلیسی نیز وجود دارد.
علاوه بر دانش زبان بومی آلبانی، دانشجویان بین المللی مخصوصا در مقطع دکتری، باید مدرک زبان انگلیسی (آیلتس یا تافل) داشته باشند. از مزایای مهم مهاجرت تحصیلی به آلبانی می‌توان به اعطای ویزای همراه، مجوز کار و مجوز تحصیل به همسر و فرزندان دانشجو اشاره کرد. دانشجویان در آلبانی 10 الی 25 ساعت در هفته اجازه کار دارند.


مهاجرت به آلبانی از طریق ازدواج

مهاجرت به آلبانی از طریق ازدواج شاید پر دردسرترین و طولانی‌ترین روش مهاجرت به آلبانی باشد. در صورتی که بخواهید با یک تبعه آلبانی ازدواج کنید، پس از دریافت دعوتنامه باید به سفارت آلبانی مراجعه کنید. سپس شما مجوز ورود به آلبانی را دریافت کرده و ظرف 1 ماه پس از ورود، باید ازدواج خود را در این کشور ثبت کنید. اثبات تمکن مالی برای ساپورت همسر از موارد مهمی است که سفارت به آن توجه ویژه‌ای دارد.
برای جلوگیری از ازدواج‌های صوری قوانین سختی برای مهاجرت از این روش لحاظ شده است. حداقل سن برای ازدواج در آلبانی 18 سال است و تفاوت سنی زوجین نباید بیشتر از 15 سال باشد. قوانین ازدواج در کشور آلبانی مانند سایر کشورهای مسلمان، حق طلاق را به مرد می‌دهد. 3 سال بعد از ازدواج واقعی، شما امکان دریافت اقامت آلبانی به صورت دائم دارید؛ در صورتی که صاحب فرزند شوید، پروسه دریافت تابعیت سریع‌تر انجام می‌شود.


مهاجرت به آلبانی از طریق تولد

در کشور آلبانی برای اعطای تابعیت این کشور به نوزادان قانون خون حاکم است. یعنی اگر پدر و مادر نوزاد تابعیت آلبانیایی داشته باشند، فرزند آنان این تابعیت را دریافت می‌کند؛ اما در مواردی تابعیت از سیستم خاک نیز داده می‌شود. در صورتی که تابعیت پدر و مادر نامشخص و فرزند در خاک آلبانی متولد شده باشد، با تصمیم دولت تابعیت آلبانی به فرزند داده می‌شود.


مهاجرت توریستی به آلبانی

برای مهاجرت توریستی به آلبانی فرم ویزای توریستی را پر کرده و ارسال می‌کنید. مدارک تمکن مالی، پاسپورت با 6 ماه اعتبار، بیمه مسافرتی، واچر هتل و بلیت رفت و برگشت، گواهی اشتغال به کار یا تحصیل برای تضمین بازگشت به کشور مبدا، را برای اخذ ویزای توریستی آلبانی باید ارائه دهید. کشور آلبانی در ایران سفارتخانه ندارد؛ و برای ارائه مدارک خود جهت اخذ ویزای توریستی آلبانی باید به سفارت این کشور در ترکیه (شهر استانبول) مراجعه کنید.
ویزای توریستی آلبانی 3 ماهه است.

 

نحوه و شرایط مهاجرت به کشور آلبانی
 

مهاجرت به آلبانی از طریق پناهندگی

آخرین و دشوارترین راه برای مهاجرت به آلبانی پناهندگی به این کشور است. این راه خطرات و معایب بسیار دارد و اصلا پیشنهاد نمی‌شود. در صورت اجبار و اضطرار اگر مایل به پناهندگی به آلبانی هستید، پس از ورود به این کشور باید درخواست پناهندگی را اعلام کنید. پس از آن با شما مصاحبه می‌شود و سوالاتی درباره دلیل پناهندگی به این کشور خواهند پرسید. اگر دلایل کافی برای پناهندگی نداشته باشید، درخواست شما رد شده و به کشور مبدا بازگردانده می‌شوید. همچنین در نظر داشته باشید در صورتی که قبلا درخواست پناهندگی به کشور دیگر داده باشید، آلبانی درخواست پناهندگی شما را بررسی نخواهد کرد.
پس از قبول درخواست پناهندگی آلبانی در کمپ اسکان داده می‌شوید و حقوق پناهندگی دریافت می‌کنید.


راحت‌ترین راه برای مهاجرت به آلبانی چیست؟

انواع راه‌های مهاجرت به آلبانی پیش‌تر گفته شده است؛ اما سوال این جاست که کدام راه برای مهاجرت کردن به آلبانی ساده‌تر است؟ ساده‌ترین و راحت‌ترین روش برای مهاجرت به آلبانی با توجه به شرایط افراد مختلف اعلام می‌شود. در صورتی که به دنبال مهاجرت با هزینه کم‌تر هستید، روش مهاجرت از طریق تحصیل و مهاجرت از طریق ازدواج پیشنهاد می‌شود. زیرا در حین تحصیل امکان کار کردن دارید و اگر از دانشگاه دولتی این کشور پذیرش بگیرید، هزینه تحصیل بسیار کمی پرداخت می‌کنید.
اگر می‌خواهید پروسه مهاجرت کوتاه‌تر باشد، بهتر است مهاجرت از طریق سرمایه گذاری را انتخاب کنید. 
در صورتی که رزومه شغلی قوی دارید، دولت آلبانی از مهاجرت کاری شما به این کشور استقبال خواهد کرد؛ و دریافت ویزای آلبانی برای شما امکان پذیر است.


چگونه پاسپورت و تابعیت آلبانی را بگیریم؟

5 تا 7 سال پس از زندگی در آلبانی امکان دریافت تابعیت و پاسپورت آلبانی را دارید. در طی این مدت باید از نظر مالی شغلی و ... همه چیز رو به راه باشد. یعنی باید شغل مناسب یا سوددهی سرمایه گذاری شما در این سال ها برقرار باشد. همچنین از دیگر شرایط اخذ تابعیت می‌توان به دانش زبان آلبانیایی، آشنایی با فرهنگ مردم این کشور و عدم تخلف از قوانین آلبانی اشاره کرد.


هزینه‌های زندگی در آلبانی چقدر است؟

زندگی در آلبانی به نسبت سایر کشورهای اروپایی ارزان‌تر است. هزینه یک وعده غذایی در رستوران گران قیمت 525 هزار لک، و هزینه 3 وعده غذایی در یک رستوران معمولی 3 هزار لک محاسبه شده است. تعرفه مکالمه با موبایل در هر دقیقه 25.58 لک و هزینه 60 مگ اینترنت 3530000 است.
شهریه ماهانه باشگاه بدنسازی 358000 لک و هزینه بلیت سینما 500 لک تخمین زده شده است.
هزینه‌های مایحتاج روزانه و کالاهای اساسی این کشور را در جدول زیر مشاهده می کنید:

کالاها قیمت (به لک) کالاها قیمت (به لک)
1 لیتر شیر 131.69 1 کیلوگرم گوشت گاو 817.39
500 گرم نان سفید تازه 69.44 1 کیلوگرم سیب  105.96
1 کیلوگرم برنج سفید  126.61 1 کیلوگرم موز 162.02
12 عدد تخم مرغ 176.62 1 کیلوگرم سیب زمینی 70.64
1 کیلوگرم پنیر محلی  629.19 1 کیلوگرم پیاز  66.51
1کیلوگرم سینه مرغ 520.40 1.5 لیتر آب معدنی 51.43