مهاجرت به مقدونیه

مقدونیه زادگاه اسکندر مقدونی، کشوری در جنوب شرقی اروپا و در شمال یونان واقع شده است. این کشور در سال 1991 از یوگوسلاوی سابق جدا شد و از سال 2019 به نام مقدونیه شمالی شناخته می شود. پایتخت مقدونیه شهر زیبای اسکوپیه و واحد پول رسمی آن یورو است. مقدونیه 25 هزار کیلومتر مربع مساحت دارد و مردم این کشور به زبان‌های مقدونی و آلبانی تکلم می‌کنند. موقعیت‌های عالی کسب و کار و داشتن نرخ مالیات پایین‌تر نسبت به سایر کشورهای اروپایی در سال‌های اخیر مهاجران زیادی را به سمت مقدونیه سوق داده است. البته اگر شما هم مهاجرت به یک کشور آرام و دنج و کم جمعیت را دوست دارید، مقدونیه انتخاب مناسبی برای شماست! جمعیت کل کشور مقدونیه حدود 2 میلیون نفر است؛ اما نرخ بیکاری در این کشور حدود 30 درصد است که رقم بالایی به شمار می‌آید. اما مهاجرانی که در زمینه کاری خود متخصص هستند در کاریابی مشکلی نخواهند داشت. قوانین مهاجرتی در مقدونیه مشابه کشورهای اروپایی است و روش‌های مختلفی برای مهاجرت قانونی به این کشور وجود دارد.
در این مقاله قصد داریم همه ابعاد مهاجرت کردن به کشور مقدونیه را زیر‌ ذربین قرار دهیم. اگر مایل به مهاجرت به مقدونیه هستید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

مزایای مهاجرت و زندگی در مقدونیه

مزایای مهاجرت به مقدونیه

1.سفر به کشورهای حوزه شنگن

برخلاف تصور همه برای سفر به مقدونیه نیازی به اخذ ویزای شنگن نیست و باید ویزای مقدونیه را دریافت کنید. اما از آن جایی که مقدونیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا نامزد شده، در صورت دریافت ویزای این کشور می‌توانید به کشورهای حوزه شنگن سفر کنید. لازم به ذکر است که اگر ویزای شنگن دارید امکان سفر به مقدونیه و اقامت در آن برای شما فراهم است.


2.امکان مهاجرت خانوادگی

با توجه به روشی که برای مهاجرت کردن به مقدونیه انتخاب می کنید و قوانین مهاجرتی اروپا، شما می توانید با اعضای خانواده اعم از همسر و فرزندان خود مهاجرت کنید. در صورتی که شخص اصلی مهاجرت موفق به دریافت اقامت شود سایر اعضای خانواده نیز اقامت دریافت خواهند کرد.


3.عدم نیاز به یادگیری زبان

برای مهاجرت به هر کشور شما نیازمند آموختن زبان آن کشور هستید. برخی کشورها مدرک زبان با نمره قابل قبول را جز شرایط مهاجرت اعلام می کنند، اما در مهاجرت به مقدونیه شما نیاز به ارائه مدرک زبان ندارید.


4.عدم نیاز به پرداخت مالیات بر درآمد

پرداخت مالیات بردرآمد امری جا افتاده و عادی میان شهروندان و مهاجران کشورهای مختلف است. در کشورهای توسعه یافته اروپایی مالیت بر درآمد بسیار بالاست. اما در کمال تعجب مقدونیه مالیات بر درآمد را صفر اعلام کرده است.


5.زندگی در یک کشور اروپایی با اقتصاد قوی و رو به رشد

تصمیمات موفق دولت مقدونیه باعث شده اقتصاد این کشور با وجود جمعیت کم در حد مطلوبی باقی بماند و با عضویت در اتحادیه اروپا روشد اقتصادی سریع‌تری داشته باشد.


6.هرینه‌های پایین زندگی نسبت به سایر کشورهای اروپایی


7.سطح بالای نظام بهداشت و سلامت در مقدونیه


8.سطح بالای آموزش و تحصیل در مقدونیه


9.داشتن امنیت اقتصادی و امنیت اجتماعی

 

هزینه‌های زندگی در مقدونیه

در میان هزینه‌هایی که در کشور مقدونیه پیش رو دارید، هزینه‌های خرید و صرف غذا در رستوران شاید بالاتر از سایرین باشد. هزینه یک وعده غذای دونفره در یک رستوران متوسط در مقدونیه حدود 21 یورو است. حمل و نقل عمومی از سایر هزینه‌هایی است که باید به آن توجه داشته باشید . در حال حاضر کرایه تاکسی درون شهری در مقدونیه از 0.46 یورو شروع می‌شود. شهریه بدنسازی در مقدونیه 21.37 یورو و هزینه خرید یک جفت شلوار جین 46.37 یورو است. 
قیمت برخی از کالاهای اساسی و مایحتاج روزانه در جدول زیر آورده شده است:

 

کالاها قیمت (به یورو) کالاها قیمت (به یورو)
1 لیتر شیر 2.56 1 کیلوگرم گوشت گاو 3.30
500 گرم نان سفید تازه  0.53 1 کیلوگرم سیب 0.92
1 کیلوگرم برنج سفید 0.39 1 کیلوگرم موز 1.32
12 عدد تخم مرغ 1.55 1 کیلوگرم سیب زمینی 0.49
1 کیلوگرم پنیر محلی 2.32 1 کیلوگرم پیاز 0.48
1 کیلوگرم سینه مرغ  1.85 1 عدد کاهو 0.5

 

روش‌های مهاجرت به مقدونیه

 مهاجرت به مقدونیه از طریق سرمایه گذاری

سرمایه گذاری در مقدونیه به دو روش ثبت شرکت و خرید ملک انجام می‌پذیرد:

ثبت شرکت در مقدونیه

کشور مقدونیه که یکی از فقیرترین کشور‌های اروپایی به‌شمار می‌رفت، به سرعت توانسته به یکی از قوی‌ترین کشورهای حوزه بالکان در اقتصاد تبدیل شود؛ به طوری که از سال 1998 نرخ رشد اقتصادی به طور متوسط 3 تا 7 درصد است و پیش‌بینی می شود در سال‌های آینده این نرخ رشد بالاتر رود. همان طور که پیش‌تر گفته شد، معافیت مالیات بردرآمد مهاجران مشوق مهمی برای مهاجرت به کشور مقدونیه به شمار می‌آید. نکته قابل توجه برای مهاجرت به مقدونیه از طریق سرمایه گذاری، این است که سرمایه گذاران از معافیت مالیات شرکتی در 10 سال اول تاسیس، معافیت مالیات بر ارزش افزوده و عوارض گمرک برای اجناس و ماشین آلات صنعتی نیز بهره مند هستند. سرمایه مورد نیاز برای ثبت شرکت در مقدونیه وابسته به نوع شرکت و حداقل سرمایه 5000 یورو است. پروسه درخواست ویزای سرمایه گذاری در مقدونیه حدودا 3 هفته زمان می‌برد. در صورت موافقت با در خواست شما، مجوز اقامت برای شما و همسر و فرزندان زیر 18 سال صادر می شود و پس از 3 سال امکان دریافت اقامت دائم دارید. 8 سال پس از شروع اقامت شما در مقدونیه می توانید برای تابعیت مقدونیه درخواست دهید.

خرید ملک در مقدونیه

خرید ملک در مقدونیه یکی دیگر از روش‌های دریافت ویزای سرمایه گذاری مقدونیه است. خرید ملک در مقدونیه باید زیر نظر دولت مقدونیه انجام گیرد؛ و تاییدیه ارزیابی دولت مقدونیه در مورد درخواست خرید ملک باید در هنگام خرید و برای دریافت مجوز اقامت ارائه شود. در غیر این صورت شما امکان خرید ملک و مجوز اقامت مقدونیه را نخواهید داشت.

مهاجرت به مقدونیه از طریق کار

مهاجرت کاری به هر کشوری نیازمند ارزیابی بازار کار در رشته‌های مختلف، حقوق و درآمد و مالیات بر درآمد است. کشور مقدونیه نیز از این قانون مستثنی نیست. برای مهاجرت کاری به مقدونیه باید نیازهای بازار کار این کشور را بررسی کنید و سپس برای شرکت‌ها رزومه حرفه ای خود را ارسال کنید. سابقه کاری و مدارک تحصیلی شما در پروسه مهاجرت کاری به مقدونیه به طور ویژه‌ای مورد توجه و ارزیابی قرار می‌گیرد. 
کار‌آفرینی یا ارائه یک طرح اقتصادی عالی می تواند در مهاجرت کاری به کشور مقدونیه بسیار موثر باشد.
خوشبختانه در سال‌های اخیر وضعیت درآمد‌ها در مقدونیه به صورت ویژه‌ای رشد داشته است. مشاغل فنی و مهندسی به خصوص در رشته های برق و معماری در این کشور دستمزد بالاتری دریافت می کنند؛ و این امر سبب مهاجرت بیشتر در رشته‌های مهندسی شده است.

 

انواع روش های مهاجرت به مقدونیه

 

مهاجرت تحصیلی به مقدونیه

به طور کلی تحصیل در کشور مقدونیه رایگان و اجباری است؛ به همین دلیل تقریبا هیچ بی‌سوادی در این کشور وجود ندارد.
مهاجرت به مقدونیه از طریق تحصیل در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری امکان پذیر است. مقدونیه جز کشورهای است که امکان تحصیل رایگان در دانشگاه‌های دولتی آن برای شهروندان و مهاجران وجود دارد. تدریس در دانشگاه‌های مقدونیه به زبان یونانی،مقدونی و انگلیسی انجام می‌شود که تحصیل به زبان یونانی رایگان است. 
ارائه مدارک تحصیلی معتبر از موسسات آموزشی دولتی ایران و ارائه مدرک زبان معتبر از مهم‌ترین شرایط پذیرش از دانشگاه‌های مقدونیه است. 
از مهم‌ترین مزایای مهاجرت تحصیلی به مقدونیه میتوان به استفاده رایگان از خدمات درمانی در حین تحصیل و در صورت داشتن شرایط بورسیه، دریافت کمک هزینه تحصیلی از 600 یورو تا 2000 یورو، را نام برد.

مهاجرت به مقدونیه از طریق تولد

مقدونیه جز کشورهایی است که بر اساس قانون خون تابعیت اعطا می کند. کودکان متولد شده در این کشور صرف محل تولد دارای تابعیت مقدونیه ای نمی‌شوند؛ و اعطای تابعیت با ارزیابی تابعیت پدر و مادر انجام می شود.

مهاجرت به مقدونیه از طریق ازدواج

شرایط مهاجرت به مقدونیه از طریق ازدواج مانند قوانین مهاجرتی دیگر کشورهای اروپایی است. با ارائه مدارک رسمی ازدواج و پس از گذشت 3 تا 5 سال از زندگی مشترک با همسر در مقدونیه، امکان دریافت اقامت دائم فراهم می شود. برای ثبت ازدواج در مقدونیه حضور طرفین به همراه مدارک هویتی، تحصیلی، عکس و مدارک مربوط به اقامت و همچنین حضور 2 شاهد الزامی است. برای افراد خارجی اطلاعات بیشتر نظیر محل سکونت، تاریخ تولد و محل تولد نیز ممکن است درخواست شود. همچنین گواهی ملیتی شخص مورد ارزیابی قرار می گیرد.

مهاجرت توریستی به مقدونیه

مهم‎‌ترین شرایط برای دریافت ویزای توریستی اثبات تمکن مالی و اثبات بازگشت به کشور مبدا است. برای اثبات بازگشت به کشور مبدا لازم است دلیل سفر توریستی به مقدونیه، یعنی بازدید از جاذبه های گردشگری این کشور را دنبال کنید. درخواست ویزای توریستی در زمان‌هایی که برای سرمایه گذاری مناسب است، یا رویداد تجاری در این کشور درحال برگزاری است، توریستی بودن سفر شما را زیر سوال می‌برد. ارائه گواهی اشتغال به کار و تعداد روزهای مرخصی یا گواهی اشتغال به تحصیل می تواند دلیل خوبی برای بازگشت به کشور مبدا باشد و مورد پذیرش سفارت قرار گیرد. با توجه به این که متاسفانه مقدونیه در ایران سفارت ندارد و نزدیک ترین سفارت مقدونیه به ایران سفارت این کشور در آنکارا است، و طولانی بودن پروسه دریافت ویزای توریستی، حدودا 3 هفته برای دریافت ویزای توریستی مقدونیه باید منتظر بمانید.

مهاجرت به مقدونیه از طریق پناهندگی

مهاجرت از راه پناهندگی به مقدونیه از جمله روش‌هایی است که هرگز پیشنهاد نمی شود. اما اگر قصد انجام این کار را دارید باید با شرایط و خطرات راه آشنا شوید. برای پناهندگی به مقدونیه باید دلایل کافی و شرایط دقیق خود را شرح بدهید. بهتر است گفتار شما صادقانه باشد چون در بررسی دولت برای درخواست پناهدگی شما اگر دروغ یا ایرادی در گفتار و شرایط شما باشد، به سرعت درخواست شما رد خواهد شد.
وضعیت بسیار نامناسب کمپ‌ها از نظر بهداشتی، مدت زمان طولانی برای رسیدگی به درخواست‌ها و راندمان پایین و محدود پذیرش پناهندگان از جمله معایب و خطرات مهاجرت به مقدونیه از طریق پناهندگی هستند.

آسان‌ترین راه برای مهاجرت به مقدونیه

سرمایه گذاری در مقدونیه از طریق کارآفرینی یا ثبت شرکت آسان‌ترین راه برای مهاجرت به مقدونیه هستند. سیاست‌های دولت مقدونیه در جهت افزایش تعداد سرمایه گذاران در این کشور است، و امکان اخذ اقامت و تابعیت مقدونیه در این روش‌ها وجود دارد. برای هر دو این راه‌ها، ارائه تمکن مالی برای تامین مخارج شخصی و پیاده سازی ایده تجاری و همچنین داشتن سطح علمی بالا لازم و ضروری به شمار می‌آید.