تحصیل در قبرس + شرایط و اقامت تحصیلی

تحصیل در قبرس

همه ساله دانشجویان زیادی برای تحصیل در کشور قبرس به این کشور سفر می‌کنند. برنامه‌های آموزشی استاندارد و متنوع در کنار ارائه اکثر رشته‌های تحصیلی باعث شده که قبرس توجه دانشجویان بین المللی را جلب کند. تحصیل در قبرس با کیفیت و مقرون به صرفه است. موسسات آموزش عالی در قبرس در مقاطع مختلف، دانشجویان را با دانش و مهارت کافی برای ورود به بازار کار جهانی آماده می‌کنند.
 اما شرایط تحصیل در قبرس چیست؟ تحصیل در قبرس در چه مقاطعی امکان پذیر است؟ مزایای تحصیل در قبرس چیست؟ هزینه تحصیل در قبرس چقدر است؟ و سوالات مختلف دیگر، که ذهن شما را درباره تحصیل در قبرس به خود مشغول کرده را در این مقاله پاسخ داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تحصیل در قبرس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.


تحصیل در قبرس در کدام مقاطع امکان پذیر است؟

تحصیل در قبرس در مقاطع مدارس، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری امکان پذیر است.

تحصیل رایگان در قبرس


تحصیل در قبرس در مدارس

تحصیل در مدارس قبرس برای افراد زیر 18 سال امکان پذیر است. کودکان 4 تا 6 سال در پیش دبستانی و به زبان انگلیسی تحصیل می‌کنند. دوره ابتدایی در قبرس به 3 بخش تقسیم می‌شود. در دوره دبستان کودکان 7 تا 12 سال به مدت 5 سال به تحصیل می‌پردازند. در دوره دوم یا تحصیلات متوسطه اول، سنین 12 الی 14 سال به مدت 3 سال تحصیل می‌کنند.در دوره تحصیلات متوسطه افراد توسط دبیرستان‌های معروف به "Lycees" و مدارس حرفه ای تعلیم می‌بینند.
تحصیل در مدارس دولتی و خصوصی قبرس بستگی به بودجه مالی شما دارد . هزینه تحصیل با توجه به مقطع تحصیلی و دولتی یا خصوصی بودن مدرسه از 3000 یورو تا 8000 یورو به صورت سالانه متغییر است. تحصیل در مدارس قبرس به زبان‌های انگلیسی، ترکی استانبولی و یونانی انجام می‌شود. به همین دلیل در آزمون ورودی مدارس علاوه بر زبان انگلیسی به زبان‌های یونانی و ترکی استانبولی نیز امتحان گرفته می‌شود. ویزای دانش آموزی قبرس شامل ویزای همراه نیست و پدر و مادر دانش آموز صرفا با ویزای توریستی می توانند 90 روز در قبرس در کنار فرزندشان اقامت داشته باشند.


تحصیل در قبرس در مقطع کارشناسی

مقطع کارشناسی در قبرس یک دوره 4 ساله است؛ که دانشجویان باید حداقل 250 واحد درسی را بگذرانند. یکی از مزایای تحصیل در مقطع کارشناسی در قبرس عدم الزام به داشتن مدرک زبان است. دانشجویان بین الملل در صورتی که بخواهند پس از ورود به قبرس تحصیل را در دانشگاه شروع کنند، باید مدرک آیلتس با نمره حداقل 5.5 ارائه دهند. اما اگر مدرک زبان نداشته باشند، با توجه به سطح دانش زبان می‌توانند در دوره‌های زبان انگلیسی در قبرس شرکت کنند. تعیین سطح دانش زبان انگلیسی از طریق مصاحبه با دانشگاه انجام می‌شود. پس از شرکت در دوره زبان و انجام امتحان مربوطه، در صورتی که حداقل نمره را کسب کرده باشند، می‌توانند تحصیل در دانشگاه را آغاز کنند. معدل کتبی دیپلم برای اپلای در دانشگاه‌های قبرس حائز اهمیت است. برای تحصیل در رشته‌های پزشکی،دندانپزشکی و خلبانی حداقل معدل دیپلم 16.2 است. تحصیل در رشته‌های مهندسی در قبرس حداقل معدل 14.2 را نیاز دارد و برای سایر رشته معدل دیپلم 13.2 کفایت می‌کند. هزینه‌های تحصیل در مقطع کارشناسی در قبرس با توجه به رشته انتخابی و دانشگاهی که از آن پذیرش گرفته‌اید بین 3 هزار یورو و 13000 متغییر است. ویزای همراه برای دانشجویانی که ویزای تحصیلی قبرس را دریافت کرده اند وجود ندارد؛ و خانواده دانشجو فقط با ویزای توریستی به مدت 90 روز امکان اقامت در قبرس را دارند.


تحصیل در قبرس در مقطع کارشناسی ارشد

تحصیل در قبرس در مقطع کارشناسی ارشد با توجه به گستردگی رشته‌های تحصیلی محبوبیت زیادی دارد؛ به طوری که 30 درصد از جمعیت دانشجویان دانشگاه‌های قبرس را دانشجویان بین المللی تشکیل داده‌اند. برای تحصیل در دوره کارشناسی ارشد باید مدرک کارشناسی مرتبط با رشته‌ای باشد که برای کارشناسی ارشد انتخاب کرده‌اید. در این زمینه آزمون خاصی از شما گرفته نمی‌شود و پذیرش در دوره کارشناسی ارشد صرفا بر اساس سوابق تحصیلی دانشجو است. دوره کارشناسی ارشد در قبرس تقریبا 2 ساله است. پس از اتمام تحصیل باید پایان نامه ارائه دهید؛ سپس در یک آزمون شفاهی از آن دفاع کرده تا بتوانید مدرک کارشناسی ارشد خود را از قبرس دریافت کنید . تحصیل در این دوره نیز مانند دوره کارشناسی اغلب به زبان انگلیسی انجام می‌شود. دانشجو موظف است یا مدرک آیلتس با نمره 6 ارائه دهد، یا پس از ورود به قبرس در دوره‌های زبان انگلیسی دانشگاه مورد نظر شرکت کند. هزینه تحصیل در دوره کارشناسی در قبرس بسته به رشته و دانشگاه انتخابی متفاوت است؛ و این مبلغ بین 3 تا 13000 یورو تغییر می‌کند. دانشجویان بین المللی در مقطع کارشناسی ارشد امکان دریافت بورسیه تحصیلی قبرس را دارند؛ و تحصیل در قبرس به صورت رایگان برای آن‌ها انجام می‌شود.


تحصیل در قبرس در مقطع دکتری

تحصیل در مقطع دکتری در قبرس مانند سایر کشورها، از طریق تحقیق و پژوهش انجام می‌گیرد و بین 3 تا 5 سال طول می‌کشد. تحصیل در این مقطع از دو روش امکان پذیر است:
اگر دانشجوی متقاضی تحصیل در دوره دکتری در قبرس با یک استاد راهنما در دانشگاه های قبرس مصاحبه کرده و از وی درخواست دریافت کند، می‌تواند به صورت رایگان تحصیل کند. در این روش در صورتی که استاد راهنما برای دانشجو دعوتنامه کاری ارسال کند، دانشجو می‌تواند روی یک پروژه کار کرده و از دانشگاه حقوق دریافت نماید. رقابت برای تحصیل در مقطع دکتری از طریق دریافت دعوتنامه از استاد راهنما بسیار زیاد است. این امر فقط در صورتی محقق می‌شود که رزومه تحصیلی درخشانی داشته باشید. 
روش دوم تحصیل در دوره دکتری در قبرس با پرداخت شهریه انجام می‌شود و نیاز به دریافت دعوتنامه از استاد راهنما ندارد. مسلما پذیرش در این روش ساده تر است؛ اما هزینه تحصیل در دوره دکتری را باید مدنظر داشته باشید. این هزینه بین 13000 تا 15000 یورو متغییر است. لازم به ذکر است که مدارک دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد و ریز نمرات آن‌ها برای پذیرش در دوره دکتری مورد توجه خواهد بود.

 

تحصیل پزشکی در قبرس

مزایای تحصیل در قبرس

تحصیل در قبرس شامل مزایا بسیاری است که در این مطلب به چند مورد آن اشاره می‌کنیم:


1.تحصیل در قبرس بدون نیاز به ویزا

همان طور که احتمالا می‌دانید قبرس به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شده است. بخش شمالی قبرس زیر نظر ترکیه اداره می‌شود و بخش جنوبی تحت نظارت یونان است. اگر قبرس شمالی را برای تحصیل انتخاب کنید صرفا با داشتن نامه پذیرش دانشگاه می‌توانید مهاجرت کنید. اما برای تحصیل در قبرس جنوبی نیاز دارید که ویزای تحصیلی دریافت کنید.

2.تحصیل در دانشگاه‌های معتبر جهانی در قبرس

دانشگاه‌های قبرس از رنکینگ بالایی در میان دانشگاه‌های دنیا برخوردار هستند. مدرک تحصیلی اخذ شده از این دانشگاه‌ها در ایران و در سایر سایر کشورهای اروپایی مورد تایید و پذیرش است.

3.تحصیل در قبرس بدون مدرک زبان

همان طور که در بخش‌های قبلی گفته شد، برای تحصیل در قبرس الزامی به ارائه مدرک زبان انگلیسی پیش از ورود به قبرس را ندارید. می‌توانید پس از ورود به قبرس در دوره‌های زبان انگلیسی شرکت کنید.

4.مقرون به صرفه بودن تحصیل در قبرس

تحصیل در قبرس به نسبت سایر کشورهای اروپایی بسیار مقرون به صرفه است. این مزیت سبب شده که بسیاری از دانشجویان بین المللی از جمله ایرانیان این کشور را برای تحصیل انتخاب کنند. همچنین به دلیل هزینه پایین تحصیل امکان ادامه تحصیل در قبرس تا مقاطع بالاتر برای دانشجویان آسان‌تر است.

5.عدم اهمیت وجود گپ تحصیلی در قبرس

در اکثر کشورهای اروپایی، آمریکا و کانادا نداشتن گپ تحصیلی از شرایط مهم اخذ پذیرش تحصیلی به شمار می‌رود. خوشبختانه برای تحصیل در قبرس گپ تحصیلی حائز اهمیت نیست؛ و دانشجویان حتی در سنین بالا نیز امکان دریافت پذیرش تحصیلی از قبرس را دارند.

6.امکان داشتن کار دانشجویی

در قبرس دانشجویان بین المللی می‌توانند در زمینه‌های مختلف مشغول به کار شوند. کار دانشجویی پاره وقت 20 ساعت در هفته است. جالب است بدانید برای ساعات کاری دانشجویان در قبرس محدودیتی وجود ندارد. دانشجویان می‌توانند بیش از 20 ساعت در هفته مشغول به کار باشند؛ یا حتی به کار تمام وقت مشغول شوند.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل در قبرس

•مدارک هویتی مانند پاسپورت شناسنامه کارت ملی
•فرم تکمیل شده درخواست تحصیل در قبرس
•گواهی ترجمه شده از مهارت‌ها و دوره‌هایی که گذرانده‌اید
•اصل مدارک تحصیلی و ریز نمرات و ترجمه رسمی آن‌ها با مهر دادگستری
•12 قطعه عکس 4*3 تمام رخ
•مدرک زبان ( در صورت دارا بودن)
•گواهی تمکن مالی
•گواهی عدم سوء پیشینه


اخذ اقامت و تابعیت پس از تحصیل در قبرس

دانشجویانی که از دانشگاه‌های قبرس شمالی فارغ التحصیل شده‌اند، می‌توانند در بسیاری از مشاغل معتبر مانند بانک، فروشگاه و هتل مشغول به کار شوند. بیشتر کارفرمایان برای جذب فارغ التحصیلان، اقدامات لازم جهت اخذ اقامت دانشجویان را انجام می‌دهند تا مجوزهای لازم را از دولت قبرس دریافت کنند.
شرایط اخذ اقامت با توجه به موقعیت هر یک از دانشجویان کاملا متفاوت است. دانشجویانی که بتوانند در حین تحصیل مشغول به کار شوند پس از فارغ التحصیلی می‌توانند اقامت تحصیلی خود را به اقامت کاری تبدیل نمایند و از این طریق در قبرس ماندگار شوند. دانشجویان پس از فارغ التحصیلی در یکی از زیر شاخه های E و یا D می توانند جهت اخذ اقامت قبرس اقدام نمایند.
زیر شاخه E: شامل اشخاصی می‌شود که در یکی از مشاغل مورد نیاز قبرس مهارت و تخصص دارند و همچنین پشتوانه مالی جهت خود اشتغالی را دارا هستند.
زیر شاخه D: شامل اشخاصی می‌شود که پیشنهاد شغلی از سوی کارفرما داشته باشند.
امکان اخذ اقامت تنها با تحصیل در این کشور امکان پذیر نیست و شخص متقاضی با جست و جوی کار، خود اشتغالی و یا سرمایه گذاری می‌تواند اقامت این کشور را اخذ نماید. پس از گذشت 5 سال زندگی و کار در قبرس امکان اخذ اقامت دائم نیز وجود دارد.

اگر قصد مهاجرت به این کشور را دارید می توانید از روش‌های دیگری همچون سرمایه گذاری در قبرس یا خرید ملک در قبرس اقدام نمایید.